
Vélonderweg: fietspendelen langs groene belevingstrajecten
Vélonderweg: fietspendelen langs groene belevingstrajecten wil pendelaars op de fiets krijgen door veilige, groene en aaneengesloten fietsroutes te creëren naar attractiepolen van woon-werkverkeer. Onderzoek wijst immers uit dat mensen sneller en consequenter voor de fiets kiezen als hun dagelijkse fietsroute aaneengesloten, groen én belevingsvol is.
Omdat pendelaars sneller de mental shift naar meer fietsen maken als hun fietsroute aangenaam, veilig en groen is, gaat Vélonderweg in vier typelocaties op zoek naar actieve belevingsroutes. We verzamelen goede praktijkvoorbeelden van de wijze waarop trage wegen kunnen bijdragen aan een functioneel fietsnetwerk en verspreiden deze kennis onder meer in een fiche in het Vademecum Fietsvoorzieningen.
Projectluik 1 - Analyse en ontwerp
Op een reeks testlocaties gaan we op zoek met belevingsvolle fietspendelroutes:
- De hoofdzetel van ziekenfonds Helan in Gent, vlakbij een groot openbaarvervoerknooppunt (station Gent-Sint-Pieters)
- Het VITAZ-ziekenhuis in het centrum van Sint-Niklaas
- Twee sites van de zorgcampus Sint-Alexianen in Tienen: één in het centrum van Tienen en één in het landelijke dorpscentrum van Goetsenhoven.
Door middel van een GIS-rekenmodel identificeerden wij de aantrekkelijkste routes voor woon-werkfietsers. Groene en belevingsparameters en de kennis van lokale afdelingen van de Fietersbond bepaalden daarbij welke routes nu al aangenaam zijn (en hoe deze nog verbeterd zouden kunnen worden). We verkennen al fietsend, samen met de werknemers, de voorgestelde routes en aan de hand van hun suggesties verbeteren we het GIS-rekenmodel. We maken voor de betrokken werkgevers een route
Projectluik 2 - Richtlijnen en praktijkvoorbeelden
Parallel met het werk op de testlocaties documenteren wij in het kader van dit project goede praktijken van ecologische versterking van fietsinfrastructuur. Het gaat daarbij zowel het opkrikken van de natuurkwaliteit van bestaande infrastructuur (bv. door ontharding van de wegbedding) als over het gericht inschakelen van trage wegen in een functioneel fietsnetwerk. Aan de hand van de input van een klankbordgroep, puren we uit deze praktijkvoorbeelden een fiche om te integreren in het Vademecum Fietsvoorzieningen. We voeren ook promotie voor de praktijkvoorbeelden en zetten een webinar waarin we onze projectervaringen delen. Want meer aandacht voor
aantrekkelijke fietsroutes aan de tekentafel, zorgt voor een mental shift bij de pendelaar die vaker voor de fiets zal kiezen.