Een inventaris van het tragewegennet
Een logische eerste stap bij het herwaarderen van trage wegen en >> de opmaak van een beleidskader: in kaart brengen van wat er is, en in welke toestand. De inventarisatie van alle mogelijke trage wegen en paden gebeurt aan de hand van terreinbezoeken en registraties met een handige app. Hiermee worden alle knelpunten en foto's automatisch aan de exacte locatie op het terrein gekoppeld. Een actuele inventaris van het lokale netwerk vermijdt verwarring en betwisting én legt nieuwe kansen bloot. Deze inventaris is niet alleen interessant voor onderhoudsplanning, het vergunningenbeleid of voor het opmaken van een tragewegenkaart, maar kan ook de basis vormen voor visievorming rond trage wegen in een volgende fase.
Trage Wegen begeleidt jouw gemeente bij alle stappen die nodig zijn om een inventaris tot een goed einde te brengen. Inwoners worden in deze eerste stap al betrokken bij het project.
Projectinhoud en -verloop
- Opmaak werkkaart in GIS door kaartanalyse
Verschillende (kaart)bronnen worden samengevoegd en geanalyseerd. De resulterende werkkaart geeft een overzicht van de trage wegen in een bepaald projectgebied. Het gaat over de theoretische situatie, een situatie die nog niet is afgetoetst op het terrein. De werkkaart wordt voor het hele grondgebied van de gemeente tegelijk opgemaakt. - Inventarisatie op het terrein
De theoretische situatie op de werkkaart wordt vervolgens per weg gecontroleerd op het terrein. In deze stap verzamelen we gegevens over elke trage weg op de werkkaart: de zichtbaarheid, toegankelijkheid, locatie(s) en soort(en) knelpunten, breedte weg, soort(en) verharding(en), foto’s en beschrijvingen, bezienswaardigheden, algemene opmerkingen en suggesties (i.f.v. een later op te maken actieplan). De inventarisatie gebeurt door lokale vrijwilligers met een gratis app voor smartphone of tablet. - Participatie en communicatie
Bij de start van de inventarisatie organiseren we een aantal info- en opleidingsmomenten voor de lokale inwoners. Die bijeenkomsten zijn gericht op de verschillende deelgebieden van de gemeente en worden logistiek ondersteund door de gemeente. In samenspraak met de gemeente maken we een overzicht op van de lokale actoren, sleutelfiguren en het middenveld om vrijwilligers te werven voor de inventarisatie. We verzorgen input voor de communicatiekanalen van de gemeente over de inventarisatie, met een oproep tot deelname (bv. infoblad, website, facebook, …) Zo krijgt de inventarisatie eveneens een sterke sensibiliserende werking. - Verwerking terreininventarisatie
Als alle trage wegen van de werkkaart zijn geïnventariseerd op het terrein, dan worden deze gecontroleerd en vervolgens geïntegreerd in een geodatabank. Eenmaal deze kwaliteitscheck is gebeurd, kan de evaluatie- of toegankelijkheidskaart worden opgemaakt. Dit is een actuele kaart die de toegankelijkheid van de wegen en paden in de gemeente weergeeft. Deze wordt zowel analoog (een af te drukken kaart) als digitaal (een GIS-shapefile) opgeleverd. Zo wordt raadpleging en integratie in de gemeentelijke GIS-databank mogelijk.
Richtprijs
De kostprijs is variabel en hangt af van de grootte van de gemeente. Voor een oppervlakte van 15 km² is de richtprijs 8.050 euro.
Alle prijzen zijn excl. btw
Trage Wegen leidt vrijwilligers op voor het inventariseren van de trage wegen in hun buurt
De resultaten van de inventarisatie: een geodatabank en een toegankelijkheidskaart