Een rechtstreekse trage verbinding naar de dorpskern
Vlotte stromen
Burgerparticipatie
Beleidsondersteuning

Beleidskader traag netwerk

Dankzij het Gemeentewegendecreet hebben lokale besturen heel wat zeggingskracht over hun gemeentewegen, waartoe ook de trage wegen behoren. Het decreet legt de nadruk op actieve mobiliteit door te focussen op een veilig wegennet en de uitbouw van een fijnmazig netwerk aan trage wegen.

Door een beleidskader voor de gemeentewegen op te maken, werkt een gemeente aan het realiseren van de doelstellingen uit decreet. Trage Wegen verzorgt de procesbegeleiding, de publieksparticipatie en het nodige studiewerk om tot een beleidskader te komen. Een medewerker staat de gemeente bij doorheen het gehele traject. De opmaak van een beleidskader traag netwerk wordt stapsgewijs aangepakt, in verschillende modules die je kan combineren en integreren in verscheidene beleidsdomeinen. Participatie en overleg met burgers spelen een grote rol in elke module.

Het resultaat: een strategisch visiedocument en operationele beleidskeuzes waarmee je tot directe acties kan overgaan. Het beleidskader voorziet ook een afwegingskader om aanpassingen aan het traag netwerk door te voeren.

Projectinhoud en -verloop

  • Fase 1: Samen nadenken over een traag netwerk

In deze fase ontwikkelen we een wensbeeld op het traag netwerk. De term “traag netwerk” verwijst naar een kwaliteitsvol geheel van wegen / zones bedoeld voor actieve mobiliteit, waar het autoverkeer ofwel afwezig ofwel ondergeschikt is aan ‘zachte’ verplaatsingen. De belangrijkste elementen in dit netwerk zijn de trage wegen (bv. doorsteken, paadjes, veldwegen, steegjes): ze zijn vrij van autoverkeer en vormen als het ware de armatuur of ruggengraat van het traag netwerk. Ze kunnen aangevuld worden met diverse verkeersluwe wegsegmenten en zones waar de mobiliteitsfunctie voor het voertuigenverkeer zich beperkt tot ‘toegang geven of verblijven’. Het gaat dan bv. om zones 30, erven en woonerven en fietsstraten. Deze laatste segmenten uit het netwerk laten occasioneel en relatief ‘traag’ autoverkeer toe, maar de zachte weggebruikers krijgen er prioriteit.

Op basis van deze gegevensverzameling en aan de hand van onderzoek, overleg en ontwerp tekenen wij een traag netwerk voor de gemeente uit.

  • Fase 2: Het wensbeeld concreet maken in operationele beleidskeuzes

In deze fase worden een reeks operationele beleidskeuzes verder onderzocht en uitgewerkt. Dergelijke beleidskeuzes worden opgevat als opgaves of uitdagingen die verband houden met het traag netwerk en waarrond de gemeente beleid wil voeren. Een operationele beleidskeuze laat toe om de visie te detailleren op microniveau en specifieke onderdelen van het traag netwerk te versterken, vanuit een tijdshorizon van maximaal 10 jaar. Operationele beleidskeuzes kunnen thematisch (bv. veilige schoolomgevingen, groenblauw netwerk), gebiedsgericht (bv. traag netwerk in bepaalde deelgemeenten) of volgens een bepaald wegtype (bv. onverharde wegen, missing links) bepaald worden.

  • Fase 3: Het beleidskader samenstellen

Het eigenlijke beleidskader integreert het wensbeeld (uit fase 1) en de operationele beleidskeuzes (uit fase 2). De diverse adviezen, opmerkingen en suggesties uit de verschillende bevragingen en workshops krijgen een plaats in het beleidskader. Zowel de visie als de operationele beleidskeuzes worden cartografisch voorgesteld.
Conform het Gemeentewegendecreet wordt een extra luik aan het beleidskader toegevoegd, nl. het afwegingskader voor wijzigingen aan het netwerk van (trage) gemeentewegen. Beslissingen rond de verplaatsing of opheffing van een wegsegment zullen steeds afgewogen en gemotiveerd moeten worden vanuit het algemeen belang en de visie op het traag netwerk. Na de voorlopige vaststelling van het ontwerp beleidskader door de gemeenteraad bieden we ook ondersteuning op een lokaal terugkoppelings- of voorstellingsmoment, waarbij het ontwerp beleidskader aan het brede publiek wordt voorgesteld. Na afloop van het openbaar onderzoek en de behandeling van de mogelijke opmerkingen en bezwaren door de stadsdiensten, stelt de gemeenteraad het beleidskader definitief vast.

Een helder kader: van conceptschets tot wensbeeld en concrete actieplannen

De gemeente zorgt voor:

  • Een recente tragewegeninventaris volgens de richtlijnen van het Tragewegenregister. (Wij bieden afzonderlijke ondersteuning voor het opmaken van een inventaris)

Richtprijs

  • Fase 1 - wensbeeld
    We hanteren hiervoor een richtprijs van 10.500 euro.

  • Fase 2 - operationele beleidskeuzes
    De kostprijs van wordt berekend aan de hand van uniforme ‘pakketten’ van 15 werkdagen per operationele beleidskeuze. Per bijkomend te onderzoeken opgave en/of per gebiedsgericht deeltraject komt daar telkens een pakket bij.
    Bijvoorbeeld: een gemeente die ervoor kiest een beleidskader op te maken met de focus op trage wegen in 2 deelgemeenten, komt zo aan 4 pakketten.
    Elk pakket kost 10.500 euro.

  • Fase 3 - afwegingskader, samenstellen beleidskader en ondersteuning tijdens het openbaar onderzoek
    We hanteren hiervoor een richtprijs van 10.500 euro.

Alle prijzen zijn excl. btw

Verder lezen