
RE-MOVE - Ontharden van oververharde gemeentewegen
Waar een wil en een plan is, kan een weg weg
Alle
Vlaamse gemeenten kampen met oververharde wegen en de onmogelijke
opgave om hun wegennet kwalitatief te onderhouden. Het ontharden van overmaatse en overtollige gemeentewegen is het laaghangend fruit van een gemeentelijk onthardingsbeleid. Hier valt overal in Vlaanderen veel klimaat-, natuur- en menselijke winst te boeken. Op basis van de RE-MOVE methodiek begeleiden we lokale besturen bij het ontwikkelen van een onthardingsstrategie voor gemeentewegen. Tijdens het traject onderzoeken we het onthardingspotentieel van de erftoegangswegen binnen de grenzen van een gemeente.
Van bij de start van het project zijn lokale baanbrekers (ambtenaren en beleidsmakers) nauw betrokken en worden ze bevraagd tijdens werksessies en een fietsexpeditie. Zij worden immers achteraf de trekkers van het resultaat van dit project: een onthardingsscan van de gemeentewegen en een overzicht van kansrijke gebieden, waaraan we gelijkaardige referentieprojecten en een set van strategische acties en aandachtspunten koppelen voor de effectieve realisatie van wegontharding.
Tijdens het traject confronteren we een GIS-analyse van overmaatse en overbodige wegen met de expertise en gebiedskennis van gemeentediensten. Een fietsexpeditie langs overmaatse wegen, wakkert perspectief aan voor een ontharde weginrichting. Het samen ontdekken van meerwaarde in een onthard ontwerp versterkt en verenigt de deelnemers in hun opdracht om de leefkwaliteit in de gemeente te verhogen.
Zin om je inhoudelijk te verdiepen in dit aanbod? Lees dan verder in dit VRP-artikel.
Begeleidingstraject ontharden oververharde gemeentewegen
Begeleiding op maat
We organiseren trajecten op maat voor Antwerpse en Vlaams-Brabantse gemeenten, met ondersteuning van beide provincies. Een verkort RE-MOVE traject maakt ook deel uit van het aanbod van Gemeente voor de Toekomst van Bond Beter Leefmilieu. De provincies Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen bieden financiële ondersteuning aan lokale besturen die hierop intekenen, ten minste tot einde 2025.
Een aantal instrumenten die ingezet worden tijdens het traject
Partnerschap
Trage Wegen biedt deze dienst aan in samenwerking met Breekijzer en
Re-st architecten. Elk vanuit onze eigen expertise bouwden we de
afgelopen jaren een sterk partnerschap op. De veelzijdigheid van dit
team laat ook toe om de Re-Move Methodiek op maat te doorlopen, vanuit
een verschillende startvraag (gemeentelijk actieplan wegontharding, deel
van het beleids-/mobiliteitsplan, longlist prioritaire cases opmaken,
...).
Een prijsaanvraag kan op maat, binnen de drempelwaarde van de aanvaarde
factuur (max. 30.000 euro/traject).