Open Commons Forum
29 mei 2026

Open Commons Forum: trage wegen als gedeelde ruimte

Het jongste Open Commons Forum rond trage wegen deed een gevarieerd gezelschap neerstrijken in het RIF in Mortsel. Verslag van een avond die theorie en praktijk samenbracht in een levendige dialoog over gedeeld ruimtegebruik en gemeenschapsvorming.

Prof. Pieter Van den Broeck schetste hoe privatisering sinds de 19de eeuw de eeuwenoude logica van het gemeenschappelijke verdringt, maar ook hoe commoning vandaag opnieuw terrein wint in Vlaanderen. Die beweging is ook merkbaar langs trage wegen van Antwerpen.

De noodzaak om samen ruimte te delen, beheren en verzorgen werd ook duidelijk in het verhaal van trage wegen in Antwerpen, gebracht door onze collega Pieter Vandenhoudt. Vanuit het studietraject voor stad Antwerpen werd al snel duidelijk dat er heel wat kansen liggen langs trage wegen in de stad én langs private plekken waar ook de behoefte groeit om meer te doen met de buurt. In het project voor het Antwerps Klimaatfonds onderzochten Trage Wegen en Commons Lab samen met de stad, lokale partners en inwoners hoe gedeeld beheer en dialoog kunnen leiden tot meer en betere trage wegen. De belangrijkste les: neem de tijd om nieuwe ideeën te laten groeien en blijf in gesprek met zo veel mogelijk mensen.

Bart Pluym illustreerde met Gebermte hoe volharding loont: een verlaten spoorwegbedding groeide uit tot een rijke natuurplek midden in de stad, gedragen door een actieve gemeenschap die via cultuur en betrokkenheid steeds groter wordt.

Na het forum werd het gesprek aan de toog verdergezet. Een passende afsluiter voor een avond die dialoog niet alleen bepleit, maar ook in de praktijk brengt.

Meer lezen over de Open Commons Forums kan via deze link.