En de wandelaar... staat te wachten op de bus
Er is al veel gezegd en geschreven over de invoering van de nieuwe dienstregeling van De Lijn en de basisbereikbaarheid. Groene Halte en Grote Routepaden leggen de vinger op een pijnlijke plek voor wandelaars die met het openbaar vervoer eropuit trekken.
In een treffend opiniestuk in De Standaard (24.01.2024) bonden Rik Röttger, de voorzitter van Grote Routepaden, en Peter Meukens, voorzitter van TreinTramBus, de kat de bel aan.
Een klein citaat: "Op 6 januari zijn nog eens meer dan 3.000 haltes geschrapt. Als ze in buitengebied liggen, stappen er door de week misschien maar weinig reizigers op, maar voor wandelaars kunnen ze belangrijk zijn. Als een halte definitief verdwijnt en er ook geen flexbus in de plaats komt, worden wandelaars zo nog meer in de auto geduwd. We pleiten ervoor om zowel De Lijn als de NMBS voldoende middelen te geven om het openbaar vervoer eindelijk te versterken, ook in rurale gebieden. Mensen zullen pas massaal het openbaar vervoer gebruiken als het beleid stappen doet in de richting van een fijnmazig, goed bediend en gecoördineerd netwerk dat ook rekening houdt met recreatieve verplaatsingen. Alleen dan is het openbaar vervoer een haalbaar alternatief voor de auto."