Trefdag Trage Wegen - 29 mei 2021 in Diest (onder voorbehoud)

Ontmoetingsdag voor liefhebbers van wandel- en fietspaden

Na een lange coronatijd hopen we jullie terug te ontmoeten op onze Trefdag, die we dit jaar uitzonderlijk eind mei 2021 zullen houden. Uitwisseling, inspiratie en een verkwikkende voorjaarswandeling: dat zijn de ingrediënten van de jaarlijkse Trefdag. Lokale werkgroepen en pleitbezorgers geven tips om trage wegen te behartigen. Het nieuwe Decreet Gemeentewegen krijgt specifieke aandacht. Bezoekers horen ervaringen uit de eerste hand.

In de voormiddag is iedereen om 9u30 welkom in het pittoreske begijnhof van Oranjestad Diest, op de grens tussen het Hageland en de Kempen. Deze historische stadswijk is vlot te bereiken vanuit het treinstation van Diest. Na een lichte lunch ontdekken we in de namiddag de oude stadswallen, kruisen we de Demer en verkennen we het landelijke Molenstede op de Lazarijberg rond Fort Leopold. De start van de wandeling is om 13u15. 

De Trefdag is een hartelijk ontmoetingsmoment voor liefhebbers van trage wegen én alle fervente wandelaars en fietsers. 

Programma (Onder voorbehoud van de sanitaire situatie; programmawijzigingen kunnen nog optreden)

9:30 – 10:00

Onthaal - Goed op weg met koffie, thee, water en fruitsap

10:00 – 11:00

Algemene Vergadering Trage Wegen - Onze lidverenigingen beraadslagen over bestuurszaken. We sluiten de jaarrekening 2019 af, keuren de begroting 2020 goed en kijken naar de plannen voor 2020.

FILM ‘De kinderen van de Pijp’

 

11:00 - 11:10

PAUZE

11:10 -12:30

FOCUS - Het gemeentewegendecreet in actie?

Op 1 september 2019 trad het decreet houdende de gemeentewegen (afgekort: Gemeentewegendecreet) in werking. Dit kersvers reglementair kader zorgt voor heel wat vernieuwingen, ook voor trage wegen. De afgelopen weken en maanden vroegen meer en meer mensen zich af wat de concrete gevolgen van dit decreet  zijn. Krijgen burgers nu meer mogelijkheden om hun gemeente aan te zetten tot actie? Hoe verlopen de nieuwe procedures? Regent het nu massaal afschaffingsdossiers?

Na een algemene inleiding door inhoudelijk coördinator Steven Clays, gaan we in afzonderlijke uitwisselingssessies in op deze (en andere) onderwerpen. Deelnemers maken een keuze tussen één van de volgende sessies:

 (1) De werkgroep als waakhond - openbare onderzoeken, bezwaarschriften en beroepen

Waken over het lot van de trage wegen blijft een belangrijke taak voor lokale actievelingen. Voor welke zaken die te maken hebben met trage wegen zijn gemeentebesturen verplicht hun burgers te bevragen? Hoe blijf je op de hoogte van alle openbare onderzoeken? Hoe stel je een degelijk bezwaarschrift op? En welke mogelijkheden bestaan er om een beslissing van het lokaal bestuur ongedaan te maken? Hoe kan je je als werkgroep hierop organiseren?

 (2) Schrijf-ze-vrij – hoe omgaan met verzoekschriften?

Het gemeentewegendecreet voorziet een reeks nieuwe mogelijkheden om trage wegen te heropenen op verzoek van burgers. Een half jaar na de invoering van het decreet, duiken de eerste ervaringen met deze verzoeken op. Op deze sessie bekijken we samen met enkele werkgroepen de mogelijkheid.

 (3) Doorgang voor iedereen & Dag van de Trage Weg

Met de invoering van het gemeentewegendecreet krijgt ook de spandoekklassieker nieuwe mogelijkheden om gemeenten uit te dagen om trage wegen open te krijgen. Met goedgekozen voorbeelddossiers komt het draagvlak voor lokaal herstel van trage wegen in de kijker te staan. In deze sessie wisselen werkgroepen hun spandoekverhalen uit en krijg je inspiratie om zelf een ‘Doorgang voor iedereen’ op te zetten.  

 (4) Samenwerken met de lokale jeugdbewegingen

Hoe maak je de plaatselijke jeugdbeweging warm voor trage wegen? Op deze sessie komen een aantal goede praktijken aan bod om de banden aan te halen, gaande van een samenwerken op een jaarlijkse wandeldag tot het organiseren van jeugdbewegingsactiviteiten. Een aantal werkgroepen getuigen!

 (5) Wegen dankzij wandelaars

Eén van de meest eenvoudige manieren om trage wegen open te krijgen én te houden is ze met velen te gebruiken. Op cruciale tijdstippen en met regelmaat subtiel verscholen wegjes toevoegen aan een wandeltocht: een laagdrempelige actiemethode om soms lange administratieve stappen te vermijden. Maar hoe begin je eraan?

 (6) Een tragewegenkaart opmaken

Stimuleer je gemeente een handige kaart voor haar inwoners uit te geven waarop alle trage wegen te zien zijn. Zo promoot je het gebruik van de trage wegen! Enkele werkgroepen die hiermee ervaring hebben, geven een aantal tips mee die tot succes leiden.

12:30 - 13:15

LUNCH – buffet

Verwelkoming - Schepen Monique De Dobbeleer heet ons welkom voor het namiddaggedeelte in Diest

13:15 - 16:30

Voorjaarswandeling – Natuurpunt Diest, Landelijke Gilde Molenstede en Heemkring Molenstede nemen ons op sleeptouw

16:30 - …

Afsluitende drink

Vragen? Neem contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 09 / 331 59 20.

Inschrijven?

De trefdag is volledig gratis. Om praktische redenen vragen we je vooraf in te schrijven. Dat zal kunnen vanaf eind februari 2021. We voorzien een digitaal alternatief mocht de trefdag niet kunnen plaatsvinden omwille van de gezondheidssituatie.

Praktisch

Bereikbaarheid 

Het Begijnhof Diest is makkelijk met het openbaar vervoer te bereiken. Zowel vanuit Gent, Leuven, Antwerpen als Hasselt neem je de trein naar Diest en wandel je op minder dan een kwartier van het NMBS-station naar het Begijnhof.  Wij zorgen voor wegwijzers vanaf het station van Diest.

Het Begijnhof ligt aan fietsknooppunt 33 van het fietsroutenetwerk Hageland. Gebruik fietsnet.be en plan zo snel je fietsroute.

Er is een grote parking tegenover het Begijnhof voor mensen die met de wagen komen.

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Nieuws

  • 29 jan Vraag van de maand: Mag Infrabel eenzijdig spoorwegovergangen afsluiten?

    Onze mailbox zat de afgelopen maanden prop- en propvol met vragen over het plots afsluiten van overwegen. De problematiek duikt inderdaad zowat overal op: van > Zottegem en de Vlaamse Ardennen, over > Denderleeuw en > Ieper tot > Beringen
    Eén constante in het hele verhaal blijkt de rol van Infrabel te zijn. De spoorwegbeheerder is er rotsvast van overtuigd dat ze eenzijdig en autonoom overwegen mogen opheffen. Maar is dat wel zo? Een juridische zoektocht dringt zich op!

  • 27 nov Vraag van de maand: Vormen waterlopen een bedreiging voor de trage wegen die er naast lopen?

    De loop van beken en rivieren is dynamisch. Als waterlopen hun natuurlijke gang gaan, verplaatsen ze zich in de loop der tijden. Soms wordt aangehaald dat een buurtweg niet meer toegankelijk is omdat hij volgens de ligging in de Atlas der Buurtwegen nu ín de beek ligt. Dat zou betekenen dat heel wat gemeentewegen - of delen ervan - sinds de opmaak van de Atlas der Buurtwegen opgeslorpt zijn door de beek of rivier waar ze naast liepen. Deze kwestie zorgt vaak voor verwarring, zo blijkt uit de vele vragen die wij hierover binnen krijgen.

Volledig nieuwsoverzicht