donderdag, 04 July 2013 19:35

Dit is niet het mijnwerkerspad

Wat is het dan wel?

Het is natuurlijke tunnel van bomen en struikgewas op een spoorlijn in Oekraïne. Er passeren nog elke dag enkele treinen op het spoor. Deze treinen snoeien hun weg door de bomen heen zodat de groene tunnel zijn vorm krijgt. De tunnel wordt de 'love tunnel' genoemd door de lokale bewoners.

Op zoek naar de oude spoorwegbedding tussen Flobecq Bois (Flobecq) en Marijve (Ronse).

Op de eerste foto, genomen in een bos in Flobecq zien we hoe de spoorweg een vallei overbrugde.

 

DSC 5632

 

Rechts is de toegang tot de oude spoorweg afgesloten. We zien hoe de bedding, nu overgroeid met bomen, naar links buigt en achter de boerderij verdwijnt.

 

DSC 5635

 

Een prachtige verhoogde laan bedekt met bloemen. Ooit boemelde hier een trein vol slapende mijnwerkers voorbij. Nu wordt deze plaats gebruikt voor de jacht.

 

DSC 5644

 

In Ellezelles ligt bouwerij Quentinne op 100 meter van de spoorweg. Een ideale plaats om even uit te rusten!

 

 DSC 5658

 

dinsdag, 02 July 2013 16:28

Het Archief van Pastoor Lauwaert

Het Centrum voor Streekgeschiedenis in Zottegem beheert een mooie verzameling oude postkaarten, boeken, tijdschriften en kaarten.

Het Centrum beheert ook een reeks privé-archieven, waaronder het archief van Pastoor Lauwaert, een man die naast pater ook mijnwerker was. Hij heeft een groot fotoarchief, waarvan de originelen bewaard worden in het KADOC in Leuven. Enkele foto's tonen zijn leven als mijnwerker, in de mijn, met zijn mijnwerkerskostuum aan, en klaar voor te vertrekken met de trein.

Zijn mijnwerkerskledij en mijnwerkerslamp worden bewaard in het Centrum voor Streekgeschiedenis.

dinsdag, 02 July 2013 16:02

Snuisteren in het archief van de nmbs

Spoorlijn 82 werd aangelegd door de Belgische Staat, die vanaf 1870 in eigen beheer spoorlijnen en stations aanlegde. Daarvòòr gebeurde dit uitsluitend door privé ondernemingen. In 1926 werd de NMBS opgericht en in 1958 was het volledige net in handen van de NMBS.

 

In het archief en de fototheek vinden we ondermeer volgende zaken terug:

  • Netwerkplan uit 1996: Een plan met de evolutie van het spoorwegnet vanaf 1890.
  • Personeelslijsten van 1885 tot 1954 met de namen van alle stationschefs en hogere administratieve ambtenaren.
  • Dienstorders per jaar. Met berichten over het openen van stations, over het aanwerven van mensen, over tarieven etc. ...
  • Foto's en reproducties van postkaarten.
  • Plannen van de stationsomgeving met sporenplans en stationsplans van 1926 (oprichting NMBS).
  • Dienstregelingen van 1880 tot eind 20ste eeuw.
  • Lijsten met 'raccordementen'. Dit zijn aansluitingen van privé-bedrijven op het spoorwegnet.

 

De NMBS-Holding steunt het project SPOREN in de TIJD door haar archief ter beschikking te stellen en documenten in te scannen en uit te lenen voor de tentoonstelling.

 

dinsdag, 18 June 2013 14:02

Op zoek naar getuigen

Koffienamiddag in het wijkcentrum Aan 't Spoor te Ronse.

Eerst kijken we samen naar de documentaire 'Fostmannen' en achteraf kunnen mensen hun eigen verhalen kwijt.

Lucie herinnert zich hoe ze met de trein naar Flobecq spoorde om daar te gaan feesten. Dat kon ze moeilijk in Ronse omdat haar ouders dat zouden te weten komen. Ook vertelt ze dat haar vader een mijnwerker was en dat ze daardoor gepest werd op school.

Georges, een man van 92 jaar vol verhalen, weet meer te vertellen over de spoorweg in de oorlog en hoe de mijnwerkers steeds voorrang kregen om kost wat kost te kunnen gaan werken.

Fernand is nog jonger en werkte vanaf 1946 in het station van Ronse. Hij weet ook heel wat te vertellen over de mijnwerkerstrein.

Sporen in de Tijd verzamelt alle getuigenissen en contacteert de meest aparte getuigen om hun verhaal uitvoerig te vertellen en te filmen.

Met dank aan Samenlevingsopbouw Oost-Vlaanderen-Ronse; wijkcentrum Aan 't Spoor.

 

dinsdag, 28 May 2013 11:03

Stationschef Charles Blomme

Charles Blomme, geboren in 1922, was van 1972 tot zijn pensioen in 1983 stationschef in Zottegem. In zijn loopbaan maakte Charles mee dat het station volledig werd vernieuwd. Ook maakte hij mee dat lijn 82 vanuit Ronse tot Zottegem werd afgeschaft en dat er bussen werden ingelegd in de plaats. Eerst reed er nog een trein tot Brakel, maar deze werd algauw ook afgeschaft. De reizigers verkozen de bus omdat deze op meerdere plaatsen halt hield.

Lijn 82, van Aalst tot Ronse was slechts één van de lijnen die in dit station passeerde. Er was ook een lijn van Gent naar Geraardsbergen en een lijn van Oudenaarde naar Brussel.

Over de mijnwerkers herinnert Charles zich dat op 4 december, met het feest van de Heilige Barbara, de trein versierd met takken toekwam in Zottegem. De heilige Barbara is de beschermheilige van verschillende gevaarlijke beroepen, zoals het werk in de mijnen.

 

«StartVorige12345678910VolgendeEinde»
Pagina 8 van 10

    leaderlogostp