Lubbeek

De gemeente Lubbeek werkt aan een tragewegenplan in de verschillende deelgebieden Linden, Pellenberg, Lubbeek centrum en Binkom. Dat plan is gebaseerd op de suggesties en opmerkingen van iedereen die de trage wegen in deze deelgemeenten wel eens gebruikt of wil gebruiken.

Inventarisatie en evaluatie van het tragewegennetwerk

Alle trage wegen in de gemeente zijn in kaart gebracht. Ook de wegen die er zouden moeten zijn maar om uiteenlopende redenen verdwenen of ontoegankelijk zijn. Terreinbezoeken leerden wat de actuele toestand van het netwerk is: Welke wegen zijn toegankelijk? Welke wegen zijn verdwenen? Zijn ze smal of breed, verhard of onverhard?

Op basis van deze inventaris maakten we een evaluatiekaart. Op die kaart kan je zien welke wegen vandaag bruikbaar zijn en welke niet.

Met evaluatiekaarten en bijhorende evaluatiebundels van alle deelgemeenten, stelden we in Lubbeek op 9 mei 2012 het project voor op een infoavond. De aanwezigen werd uitgelegd hoe ze met de kaarten en de bundels hun mening per weg te kennen konden geven.

Op 8 juli 2012 organiseerde Vormingplus Oost-Brabant en Trage Wegen vzw een wandeling langs de wegen in Lubbeek. Op die manier kreeg je de kans om al eens van ideëen te wisselen over de wenselijkheid van de wegen. Er konden ook vragen gesteld worden en de wandeling kon je helpen om per weg een mening te formuleren in de evaluatiebundels.

Op basis van alle antwoorden van de tragewegengebruikers gingen we tijdens de evaluatieavonden in september 2012 op zoek naar de beste oplossing voor iedereen.  Op basis van de schriftelijke reacties en de verslagen van de evaluatieavonden, heeft Trage Wegen vzw een adviesnota en wenselijkheidskaart opgemaakt voor elke deelgemeente van Lubbeek. Beide documenten werden begin 2013 voorgesteld aan het nieuwe gemeentebestuur.

Beleid en uitvoering

Op basis van het publieksadvies zal de gemeente een beleid uitstippelen voor de trage wegen in Linden, Pellenberg, Lubbeek centrum en Binkom. Zo zal de gemeente bepalen welke structurele maatregelen nodig zijn om het tragewegennet te verbeteren en wanneer ze welke wegen zal aanpakken. Terreinrealisaties volgen op korte, middellange en lange termijn. Trage Wegen vzw begeleidde de gemeente in 2013 bij het concretiseren van een aantal prioritair bevonden wegen en paden.

Meer info nodig?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Nieuws

  • 9 jan Het kan wel: een trage weg op maat van mensen met dementie in Zemst

    Trage wegen en welzijn: een thema dat de laatste jaren alsmaar vaker aan bod komt. In het vorige e-zine schreven we al over de trage weg op maat van slechtziende mensen in Kalmthout. Deze keer zetten we de schijnwerpers op een rolstoeltoegankelijk pad dat dit najaar werd geopend in Zemst. De trage weg verbindt twee woonzorgcentra en is voorzien van extra informatie over dementie. Een initiatief van het OCMW van Zemst.

  • 9 jan Ondertussen, in Groot-Brittannië: "Don't lose your way"

    In Engeland en Wales kan je wandelen over naar schatting 140.000 mijl aan paden. Of beter: zou je moeten kunnen wandelen. Want ook aan de andere kant van het Kanaal zijn er massaal veel paden verdwenen. Op recente kaarten is er van ongeveer 10.000 mijl geen spoor meer te vinden. 10.000 mijl, dat is ongeveer de afstand tussen Londen en Sydney. Wellicht is dat nog een onderschatting, zo blijkt uit steekproeven in Cornwall.

Volledig nieuwsoverzicht