Trage wegen op de kaart

De kaart hierboven geeft het Tragewegenregister weer: dat moet een gebiedsdekkende kaart van alle trage wegen in Vlaanderen worden. Daar waar we al inventarissen hebben gemaakt, staan deze op de kaart. We werken hiervoor samen met alle Vlaamse provincies om dat op een eenduidige wijze te doen. Je kan ook het Tragewegenregister-geoloket raadplegen!

Via de knop 'Kaartgereedschap' kan je verschillende achtergrondlagen aan- en uitvinken, en de legende raadplegen. Hieronder hebben we deze nog eens uitvergroot:Legende trage wegen in mijn buurt

De beste online tool om trage wegen terug te vinden is www.openstreetmap.org. Dat is zo'n beetje de wikipedia onder de kaartenwebsites, dus volledig door vrijwilligers gemaakt. Heel vaak hebben ze ook de (bestaande en gekende) doorsteekjes en trage wegen in hun buurt ingetekend. Voor België (en ook heel wat andere landen) zijn deze kaarten véél nauwkeuriger dan bijvoorbeeld Google maps of Bing. Het mooie aan OpenStreetMap is dat je de kaarten ook gratis kan downloaden voor op de GPS, bijvoorbeeld. Of - als je merkt dat er nog trage wegen in je buurt niet opstaan - er zelf ook gegevens aan kan toevoegen.

De beste routeservice over trage wegen vind je via RouteYou. Je kan er zelf je wandel- en fietsroutes uitstippelen over trage wegen die terug te vinden vallen op zowel Open Street Map als op de topografische kaarten van het NGI.

OpenStreetMap heeft nog een aantal afgeleide websites die uiterst nuttig zijn:

- hiking.waymarkedtrails.org is een onderdeel van OpenStreetMap. Alle GR-paden staan erop, de meeste wandelknooppuntennetwerken en tot de plaatselijke wandelroutes toe vind je erop.
- OpenCycleMap.org is de fietsversie van OpenStreetMap. Handig aangevuld met hoogtelijnen en nuttige adresjes zoals fietsenmakers.
- Openrouteservice.org laat je toe om op OpenStreetMap te routeren (iets wat trouwens ook op RouteYou.com kan)

!! OPGELET !!

  • Digitale geografische gegevens hebben geen juridische waarde. Een afdruk van de digitale gegevens is niet rechtsgeldig. Enkel afschriften en uittreksels van de originele analoge documenten beheerd door de betreffende verantwoordelijke overheden (Vlaamse overheid, provincies, gemeenten) zijn rechtsgeldig.
  • De kaarten hebben een zuiver informatieve en indicatieve waarde. Er zijn geen garanties wat de actualiteit, correctheid en volledigheid betreft. Trage Wegen sluit elke garantie in verband met de inhoud van de gegevens van de toepassing uit en kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor schade, fouten of verliezen die voortvloeien uit het gebruik van de toepassing.
  • U hebt het recht de kaarten te consulteren en voor persoonlijk gebruik te downloaden. Voor reproductie is altijd voorafgaande toestemming vereist.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Nieuws

  • 29 jan Vraag van de maand: Mag Infrabel eenzijdig spoorwegovergangen afsluiten?

    Onze mailbox zat de afgelopen maanden prop- en propvol met vragen over het plots afsluiten van overwegen. De problematiek duikt inderdaad zowat overal op: van > Zottegem en de Vlaamse Ardennen, over > Denderleeuw en > Ieper tot > Beringen
    Eén constante in het hele verhaal blijkt de rol van Infrabel te zijn. De spoorwegbeheerder is er rotsvast van overtuigd dat ze eenzijdig en autonoom overwegen mogen opheffen. Maar is dat wel zo? Een juridische zoektocht dringt zich op!

  • 27 nov Vraag van de maand: Vormen waterlopen een bedreiging voor de trage wegen die er naast lopen?

    De loop van beken en rivieren is dynamisch. Als waterlopen hun natuurlijke gang gaan, verplaatsen ze zich in de loop der tijden. Soms wordt aangehaald dat een buurtweg niet meer toegankelijk is omdat hij volgens de ligging in de Atlas der Buurtwegen nu ín de beek ligt. Dat zou betekenen dat heel wat gemeentewegen - of delen ervan - sinds de opmaak van de Atlas der Buurtwegen opgeslorpt zijn door de beek of rivier waar ze naast liepen. Deze kwestie zorgt vaak voor verwarring, zo blijkt uit de vele vragen die wij hierover binnen krijgen.

Volledig nieuwsoverzicht