Brakel

De gemeente Brakel werkt aan een tragewegenplan voor Elst. Het trage wegenplan voor de deelgemeente Everbeek-beneden is in 2012 al volledig afgerond. Het plan is gebaseerd op de suggesties en opmerkingen van iedereen die de trage wegen in deze deelgemeente wel eens gebruikt of wil gebruiken. Op 23 september ging het project in Elst van start en kozen geïnteresseerden een deelgebied om te inventariseren.

Wat is er al gebeurd?

Samen met een groep enthousiaste vrijwilligers zijn alle trage wegen van Elst in kaart gebracht. Ook die wegen die er zouden moeten zijn maar om uiteenlopende redenen verdwenen. Terreinbezoeken leren wat de actuele toestand van het netwerk is: welke wegen zijn toegankelijk? Welke wegen zijn verdwenen? Zijn ze smal of breed, verhard of onverhard?

Op basis van deze inventaris hebben we een evaluatiekaart gemaakt. Op die kaart kan je zien welke wegen vandaag bruikbaar zijn en welke niet. Op de infoavond van 6 april is de kaart voorgesteld in Elst.

Burgers geven hun mening

Met de kaart en een evaluatiebundel verzamelen we de mening van de bewoners over trage wegen in Elst. Burgers laten weten welke wegen volgens hen dringend een onderhoudsbeurt nodig hebben. Ze duiden missing links aan en geven suggesties voor een betere bedding of bewegwijzering.

Op basis van alle antwoorden van de tragewegengebruikers uit Elst gaan we weg per weg op zoek naar de beste aanpak. Dat doen we tijdens een publieke discussie, de evaluatieavond. Voor elke weg formuleren de aanwezigen een advies aan het stadsbestuur. Daarbij leggen we de focus op prioriteiten en oplossingen.

Het verslag van die discussies vormt - samen met de schriftelijke reacties - de basis voor de adviesnota voor het stadsbestuur. 

Het vervolg?

Op basis van het publieksadvies wordt een adviesnota opgemaakt voor de gemeente door Trage Wegen vzw. Nadien zal de gemeente een beleids- en actieplan opmaken voor de trage wegen in Elst. In dat beleids- en actieplan bepaalt de stad wanneer ze welke wegen zal aanpakken en welke structurele maatregelen nodig zijn om het tragewegennet te verbeteren. Terreinrealisaties volgen op korte, middellange en lange termijn.

Alle data op een rijtje

Vrijdag 13 november : Deadline inleveren inventarisatiefiches
Woensdag 6 april, 19u30: Infoavond Elst (Jeugdhuis Rustica)
Woensdag 1 juni, 19u30: Evaluatieavond Elst (Jeugdhuis Rustica)

 

Documenten Elst : 

Werkkaart Elst Overzichtskaart
Werkkaart Elst Inventarisgebied 1
Werkkaart Elst Inventarisgebied 2
Werkkaart Elst Inventarisgebied 3
Werkkaart Elst Inventarisgebied 4
Werkkaart Elst Inventarisgebied 5
Werkkaart Elst Inventarisgebied 6
Werkkaart Elst Inventarisgebied 7
Werkkaart Elst Inventarisgebied 8
Werkkaart Elst Inventarisgebied 9
Werkkaart Elst Inventarisgebied 10
Werkkaart Elst Inventarisgebied 11
 

Inventaris fiche

 

Handleiding inventariseren

Evaluatiekaart Elst

Evaluatiebundel Elst

 

Meer info?

Sandy Casieris, milieuambtenaar Brakel, 055-43 17 60 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Maxime Vancoillie, projectmedewerker Trage Wegen vzw, 09-331 59 24 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Nieuws

  • 9 jan Het kan wel: een trage weg op maat van mensen met dementie in Zemst

    Trage wegen en welzijn: een thema dat de laatste jaren alsmaar vaker aan bod komt. In het vorige e-zine schreven we al over de trage weg op maat van slechtziende mensen in Kalmthout. Deze keer zetten we de schijnwerpers op een rolstoeltoegankelijk pad dat dit najaar werd geopend in Zemst. De trage weg verbindt twee woonzorgcentra en is voorzien van extra informatie over dementie. Een initiatief van het OCMW van Zemst.

  • 9 jan Ondertussen, in Groot-Brittannië: "Don't lose your way"

    In Engeland en Wales kan je wandelen over naar schatting 140.000 mijl aan paden. Of beter: zou je moeten kunnen wandelen. Want ook aan de andere kant van het Kanaal zijn er massaal veel paden verdwenen. Op recente kaarten is er van ongeveer 10.000 mijl geen spoor meer te vinden. 10.000 mijl, dat is ongeveer de afstand tussen Londen en Sydney. Wellicht is dat nog een onderschatting, zo blijkt uit steekproeven in Cornwall.

Volledig nieuwsoverzicht