Onderzoek naar en uitwerking van verbetervoorstellen voor het wettelijk kader recreatieve ontsluiting groene ruimte

Type Monografie
Jaar 2012
Uniek nummer D521
Auteur(s) Steven Clays

De regelgeving met betrekking tot de toegankelijkheid van de open ruimte in Vlaanderen is sterk versnipperd. We hebben het hier dan over de toegankelijkheid van de wegen die niet zijn ingericht voor het gangbare gemotoriseerde verkeer, maar ook over de toegankelijkheid tot zones voor recreatief medegebruik gelegen in parken, bossen en natuurreservaten. Deze versnippering situeert zich in belangrijke mate op 2 niveaus. In eerste instantie is er het juridisch statuut van de wegenis op zich. Wat we gemeenzaam een ‘trage weg’ noemen, valt niet onder één juridische noemer te vatten, maar is een geheel van verschillende statuten. Afhankelijk van dat statuut gelden er verschillende spelregels. Het tweede niveau is dan het regelen van de toegankelijkheid. Om in één gebied de toegankelijkheid te regelen, moeten we vandaag beroep doen op een mix van instrumenten, gaande van toegankelijkheidsregelingen tot (gemeentelijke) politiereglementen. Bovendien beperkt dit instrumentarium zich niet tot de wegen op zich, maar biedt het ook mogelijkheden om de toegang tot zones voor recreatief medegebruik te regelen. Er is bovendien ook een interactie tussen de twee niveaus: al naar gelang het statuut van een welbepaalde weg, krijgt een toegankelijkheidsregeling eveneens beperkingen opgelegd. Een buurtweg afsluiten voor voetgangers kan niet, om maar een voorbeeld te geven. Deze studie heeft niet alleen tot doel een gedetailleerd zicht te krijgen op zowel de statuten van de ‘trage wegen’, het toegankelijkheidsinstrumentarium en de interacties tussen beide. De uiteindelijke doelstelling is dan ook het uitwerken van een verbeterscenario om de toegankelijkheid van de groene ruimte op een coherente manier te kunnen regelen. De groene ruimte wordt hierbij zo ruim mogelijk ingevuld en omvat minimaal de trage wegen (al dan niet gelegen in groene ruimtes) en de gebieden als daar zijn bossen, natuurreservaten, parken, natuurdomeinen. We komen hierbij zowel tot aanbevelingen op langere termijn (de Vlaamse Wegencodex) als tot aanbevelingen voor het Agentschap voor Natuur en Bos bij de geplande integratie van de bos- en natuurwetgeving.

Download bestand

 

Publicatie

Datum 20-12-2012
Uitgever Trage Wegen vzw
Redacteur Steven Clays

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Nieuws

  • 2 mrt Vraag van de maand: Hoe komt een gemeentelijk rooilijnplan tot stand? Welke beroepsmogelijkheden zijn er?

    De regels die van toepassing zijn op trage wegen veranderden ingrijpend op 1 september 2019 door de invoering van het Gemeentewegendecreet. Dat heeft ook gevolgen voor de rooilijnplannen van de gemeentewegen. Daarop worden de ligging en de breedte van de wegen onder het beheer van de gemeente vastgelegd. Maar hoe verloopt de procedure waarmee een gemeentelijk rooilijnplan wordt vastgesteld?

  • 2 mrt Een mening over trage wegen in Antwerpen? Kom af!

    Nu alle trage wegen in Antwerpen in kaart zijn gebracht, gaat het Trage Wegen Antwerpen-team op zoek naar wat de buurtbewoners vinden van de paden en het netwerk in hun wijk. Ben jij een tragewegenkenner of ben je benieuwd naar wat die trage wegen kunnen betekenen voor de stad? Kom dan in maart of april naar één van de MAPits in jouw buurt. Op die avonden brengen we in kaart waar de kansen en de pijnpunten liggen. En niemand die dat beter weet dan de mensen die er wonen of werken.

    Woon je in Antwerpen? Bepaal dan mee hoe we de wandel- en fietservaring in jouw wijk kunnen versterken.

Volledig nieuwsoverzicht