Spoorwegovergangen

Waar zit jouw kink in de link?

Kilometers omweg om een autosnelweg over te steken? Een pad dat doodloopt op een spoorweg? Maar al te vaak botsen fiets- en wandelpaden op een moeilijk te nemen barrière. Een kink in de link. Obstakels die logische verbindingen onderbreken - en je dus dwingen een omweg te maken, vaak langs drukke banen. Met andere woorden: dat soort kleine kinken hebben soms heel vervelende gevolgen. Ze zorgen er zelfs voor dat mensen de fiets laten staan en toch weer voor de auto kiezen. En dat terwijl de oplossing vaak voor de hand ligt. 

Gepubliceerd in Nieuws

Afscheid van de spoorwegtunnels in Kapelle-op-den-Bos

Met een symbolische begrafenis nam Trage Wegen vzw samen met wandelaars en buurtbewoners op 9 oktober afscheid van twee tunnels onder de spoorlijn in Kapelle-op-den-Bos. Infrabel sluit binnenkort de tunnels, waardoor fietsers en voetgangers voortaan een grote omweg moeten maken om van de ene kant van de gemeente naar de andere kant te geraken. Een onbegrijpelijke beslissing waartegen jarenlang verzet niets vermocht.

Gepubliceerd in Nieuws

Minister bevestigt: overwegen afschaffen verhoogt de veiligheid voor fietsers en voetgangers niet.

In het Parlement voelden Stefaan Van Hecke (Groen) en Tangy Veys (Vlaams Belang) de minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) aan de tand over het beleid van Infrabel dat voorziet om tegen 2020 meer dan 200 overwegen af te schaffen. Niet zelden zijn deze gelegen aan trage wegen. De minister gaf een aantal zeer ontnuchterende antwoorden.

Gepubliceerd in Nieuws

Sluitingsbeleid van overwegen en spoortunnels nefast voor voetgangers en fietsers

In de pers: de Vlaming neemt voor zowat àlle verplaatsingen de wagen. Dat stelt Vlaams Minister Hilde Crevits -zoals elk jaar- vast naar aanleiding van het Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen. Alleen voor de erg korte verplaatsingen onder de 750 meter krijgt de wagen nog een beetje concurrentie. Het zijn net die korte afstanden die door een stelselmatig sluitingsbeleid van overwegen en spoortunnels onder constante druk staan.

Gepubliceerd in Nieuws

Spoorwegovergangen: onze vinger aan de pols

Afgelopen maand stond de problematiek van de afschaffingen van spoorwegovergangen weer hoog op onze agenda. Infrabel gaat onverminderd door met het afschaffen van zoveel mogelijk overwegen. Daarbij wordt nog steeds onvoldoende aandacht besteed aan volwaardige alternatieven voor zachte weggebruikers die dubbel gestraft worden bij het afsluiten van een overgang: (1) door de doorgeknipte verbinding moeten ze een lange omweg maken en (2) die omweg bestaat nagenoeg altijd uit een gewone straat, met druk doorgaand autoverkeer. Infrabel schuift het verkeersveiligheidsprobleem dus in de schoenen van de zwakke weggebruiker. Daar kunnen ze in Erpe-Mere en in Mechelen van meespreken.

Gepubliceerd in maart

In de pers: Trage Wegen vzw klaagt afschaffing spoorwegen aan

Naar aanleiding van de afschaffing van de spoorwegovergang aan de Hofkensweg in Erpe-Mere, lanceerde Trage Wegen vzw een oproep aan gemeenten om zich goed te informeren over de impact van zo'n afschaffing op de lokale mobiliteit. Vooral voor zachte weggebruikers. Lees de oproep hier nog eens na of kijk eens op de website van Het Nieuwsblad.

Gepubliceerd in Nieuws

Oproep aan gemeenten: maak gebruik van uw inspraakrecht bij de afschaffing van overwegen

Vandaag in De Standaard: Buurtbewoners protesteren tegen de afsluiting van een spoorwegovergang in Erpe-Mere. In het artikel geeft Schepen van Openbare Werken Marleen Lambrecht (CD&V) toe dat de volgorde van beslissing en van openbaar onderzoek fout was. "Maar we zijn een beetje in snelheid gepakt door Infrabel. Het sluiten van de overweg was een voorwaarde om het nieuw aangelegde fietspad Bambrugge-­Mere open te stellen."

In snelheid gepakt door Infrabel. Het is niet de eerste keer dat een gemeente dit overkomt. Daarom dit bericht.

Gepubliceerd in Algemeen

De impact van spoorwegovergangen op trage mobiliteit: een nieuwe studie

Jelke Clauwaert, studente Bouwkunde aan de Universiteit Gent, schreef een paper over de impact van het afsluiten van spoorwegovergangen op trage mobiliteit. In deze studie onderzocht  ze uitvoerig twee cases: één uit Asse en één over de spoorlijn Brugge-Oostende. Naast de impact die deze cases hebben op trage wegen en dus op trage mobiliteit, bracht ze ook de vele alternatieven voor afsluiting in kaart.

Gepubliceerd in januari

Tunnel onder spoorweg in Roeselare: aanfluiting van het STOP-principe

Het platform spoorwegovergangen is tevreden dat Infrabel de overgang in Roeselare behoudt voor zachte weggebruikers. Helaas is er heel wat mis met de geplande tunnel onder de spoorweg. De lokale afdeling van de Fietsersbond merkt op dat er geen ruimte is voor een degelijk fietspad aan beide zijden van de weg onder de spoorweg. Om dat op te lossen is een ingewikkeld kluwen van omwegen en oversteken nodig voor fietsers en voetgangers. Bij het ontwerp van deze tunnel is er helemaal geen rekening gehouden met het STOP-principe. Wat een gemiste kans.

Lees meer over de plannen in dit artikel uit Het Laatste Nieuws (17 december 2012).

Gepubliceerd in Algemeen

Percelen ruilen voor voetwegen

ASSE - De mobiliteit voor fietsers en voetgangers in en rond de het provinciaal domein van de PIVO-site wordt verbeterd. De provincieraad keurde het akkoord goed dat de provincie, de gemeente Asse en het houtbedrijf Bomaco daarover bereikten.

Gepubliceerd in Nieuws
Pagina 1 van 2

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Nieuws

  • 16 apr Uitnodiging: opening Langenwegel in Evergem

    Zaterdag 27 april wordt de Langenwegel officieel ingewandeld. Iedereen is hartelijk welkom!

  • 1 apr Het kan wel: ziekenhuis in Brugge stuurt zijn patiënten het bos in

    De meest gelezen Facebookpost van Trage Wegen de afgelopen maand ging over een ziekenhuis in Brugge. Het AZ Sint-Lucas opent daar tegen de zomer een wachtzaal in openlucht. In samenwerking met het Agentschap Natuur en Bos komt er in het natuurgebied Steenbrugse bosjes, dat vlakbij het ziekenhuis ligt, een open plek met wandelpaden. Bye bye witte muren en ziekenhuisgeur, welkom groen en lekkere boslucht.

Volledig nieuwsoverzicht