De snelste weg naar trage wegen

inventariserenInventariseren van trage wegen

Een logische eerste stap bij het herwaarderen van trage wegen: in kaart brengen van wat er is, en in welke toestand. De zogenaamde inventarisatie van alle mogelijke trage wegen en paden. Een actuele inventaris van het lokale netwerk vermijdt verwarring en betwisting én legt nieuwe kansen bloot. Trage Wegen vzw begeleidt uw gemeente bij alle stappen die nodig zijn om een inventaris tot een goed einde te brengen.

Evalueren van trage wegen

KaartdiscussieIn de zogenaamde evaluatiefase gaan we samen met de inwoners en het lokale middenveld actief op zoek naar de belangrijkste kansen, knelpunten en oplossingen. Een participatieve oefening: want trage wegen zijn er voor de lokale gebruikers. Bovendien zorgt een onderbouwde visie voor een draagvlak voor latere realisaties. Trage Wegen vzw hanteert een hele reeks participatietechnieken: verkenningswandelingen, MAP-it-sessies, lo-maps, interactieve info-avonden, ... Op maat betrekken we specifieke doelgroepen, zoals kinderen en jongeren.

Begeleiding bij uitvoering

Terreinmaatregelen nemen om het tragewegennetwerk op bepaalde plaatsen te herstellen, in te richten, uit te breiden, of bekend te maken. Trage Wegen vzw kan uw gemeente bijstaan bij zowel het ontwerp van een bepaalde trage weg als bij het controleren van de terreinwerken. Overleg en communicatie zijn onontbeerlijk om geselecteerde prioriteiten te realiseren.

Voor en na uitvoering

Opmaken onderhoudsplan

Trage Wegen vzw zet in op het ontwikkelen van een digitaal systeem voor onderhoudsplanning van trage wegen. Daarvoor zijn we op zoek naar partnergemeenten over geheel Vlaanderen om dit mogelijk te maken. Is uw gemeente geïnteresseerd? Neem dan contact op met ons via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. !

Opmaak gemeentelijk beleidsplan trage wegen ifv. de gemeentelijke Beheers- en Beleidscyclus

Sinds begin 2013 werken de Vlaamse gemeentebesturen volgens een nieuw budgettair en inhoudelijk stramien: de beheers- en beleidscyclus. Het is de bedoeling dat elke gemeente een meerjarenplan voor de periode 2014-2019 opmaakt. Voor Trage Wegen vzw vormt dit de ideale aanleiding om trage wegen in het gemeentebeleid te verankeren. Omdat ze cruciaal zijn voor een duurzaam en veilig mobiliteitsbeleid, omdat ze onmisbaar zijn voor recreatie en omdat ze vaak dragers zijn van natuur- en erfgoedwaarden.

Om het de gemeentebesturen makkelijker te maken, bieden we ze twee documenten aan. Deze documenten helpen trage wegen te implementeren in de strategische en de financiële nota van het meerjarenplan.

Het document Operationele beleidsvisie biedt een overzicht van vijf doelstellingen die leiden tot een integraal tragewegenbeleid. Elk van die doelstellingen kan worden vertaald in concrete acties. Inspiratie voor de concrete acties vindt men in het document Mogelijke acties.

>> Naar de documenten: Operationele beleidsvisie en Mogelijke acties.

Begeleiding op maat

Dit alles is slechts een greep uit de mogelijkheden waarmee Trage Wegen uw gemeente kan helpen. Een luik trage wegen in het mobiliteitsplan? Een tragewegenonderzoek in het kader van een groenstructuurplan? Neem contact op met ons en we bekijken samen hoe we ook uw gemeente op weg zetten!

 

In het arrrondissement Leuven werken we structureel samen met logo IGO

Bewaren

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Nieuws

  • 27 feb Het kan wel: Ninove kiest voor halfverharding van een fietsverbinding

    De stad Ninove engageerde zich de laatste jaren om werk te maken van haar trage wegen. Voor het hele grondgebied werd in enkele jaren tijd een volledig tragewegenplan opgemaakt: zo werd gecontroleerd welke oude buurt- en feitelijke wegen nog toegankelijk waren, en op welke wegen actie moest worden ondernomen. Sinds vorig jaar voert de stad dit plan uit, samen met Trage Wegen en met de steun van provincie Oost-Vlaanderen. Plan van aanpak: werk maken van de prioritaire verbindingen, samengebracht in een concept van wandellussen in elk van de twaalf deelgemeenten.

  • 22 feb Nog zo absurd niet: trage wegen als motor van duurzame mobiliteit

    Binnenkort bespreekt het Vlaams Parlement een voorstel van decreet voor gemeentewegen. Chris De Smedt (voorzitster Trage Wegen vzw) ziet hierin kansen voor voetgangers en fietsers. Lokale verkeersvrije wegen fungeren als hefboom voor een groene, aangename en gezonde omgeving.

Volledig nieuwsoverzicht