Begeleiding gemeenten

Trage Wegen vzw bouwde de voorbij 10 jaar een stevige expertise op in het begeleiden van lokale besturen die werk willen maken van hun trage wegen. Trage Wegen verzorgt  een eenmalige vormingssessie of de complete procesbegeleiding: van inventarisatie tot gebruikersparticipatie, van ontwerp tot terreinwerk. Wij ondersteunen steden en gemeenten bij elke stap naar een doordacht lokaal netwerk van trage wegen.

Module 1: opmaken van een inventaris trage wegen

tw_klein326Het juridisch statuut van trage wegen komt vaak niet overeen met de reële situatie. Buurtwegen zijn verdwenen of in onbruik geraakt. Voor andere paden of wegels is het recht op openbare doorgang onduidelijk. Een actuele inventaris van het lokale netwerk vermijdt verwarring en betwisting én legt nieuwe kansen bloot. Trage Wegen brengt het lokaal netwerk in kaart. Buurtbewoners verkennen de wegen en hun toestand op het terrein. Een GIS-databank bundelt per weg alle nodige gegevens: het juridisch statuut, de toestand op het terrein, knelpunten en fotomateriaal. Het eindproduct is een actuele inventaris die het startpunt vormt voor een duurzaam tragewegenbeleid.

 

Module 2: naar een gedragen visie

tw_klein452We ontwikkelen een breed gedragen visie voor de trage wegen van het studiegebied. Overleg is daarbij hét sleutelwoord. We werken nauw samen met betrokken ambtenaren, schepenen en vrijwilligers. Ervan uitgaand dat de lokale gebruikers van trage wegen de situatie op het terrein het best kennen en weten waar er knelpunten en kansen zijn, krijgen zij een belangrijke rol in het proces. Wandelaars, fietsers, jeugdbewegingen, landbouwers, natuurverenigingen… We betrekken er zo veel mogelijk verschillende gebruikers van trage wegen bij.

Trage Wegen begeleidt de gemeente bij elk van de stappen van het project en leidt de bewonersparticipatie in goede banen. Weg per weg krijgen alle trage wegen een gericht advies. Hoe wordt de weg best ingericht? Welke wegen die vandaag niet toegankelijk zijn, zijn belangrijk voor het toekomstig tragewegennetwerk? Zijn er problemen met bestaande wegen?

De verschillende meningen worden geïntegreerd in een realistisch herwaarderingsplan. Hiermee kan de gemeente aan de slag om realisaties op het terrein uit te voeren.

Module 3: uitvoeringen op het terrein

tw_klein254In een module 3 helpen we de gemeente om de visie die voortvloeide uit de bewonersparticipatie, uit te voeren op het terrein. We vertalen deze visie naar een concreet actieprogramma, met een overzicht van de ingrepen op korte en langere termijn. De gemeente kan daarbij vier sporen volgen:

  1. Opmaak van uitvoeringsfiches voor elk van de wegen en opstart van 1 of meer terreinrealisaties
  2. Begeleiding bij de volledige uitvoering van 1 (eventueel 2) verdwenen wegen (aangelandenoverleg, opmaak van een bestek, aanvragen van vergunningen, …)
  3. Opmaak van een onderhoudsplan
  4. Draagvlakvergrotende maatregelen (ondersteuning bij het uitstippelen van recreatieve routes, het ontwerpen van een tragewegenkaart, naamgeving van trage wegen en plaatsen van naambordjes).

Bij elk van de terreinrealisaties staat een natuurtechnische inrichting van de wegen voorop. Wegen worden op een ecologische manier aangelegd, met zo weinig mogelijk impact op de natuurwaarden in hun omgeving.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Nieuws

  • 29 jan Vraag van de maand: Mag Infrabel eenzijdig spoorwegovergangen afsluiten?

    Onze mailbox zat de afgelopen maanden prop- en propvol met vragen over het plots afsluiten van overwegen. De problematiek duikt inderdaad zowat overal op: van > Zottegem en de Vlaamse Ardennen, over > Denderleeuw en > Ieper tot > Beringen
    Eén constante in het hele verhaal blijkt de rol van Infrabel te zijn. De spoorwegbeheerder is er rotsvast van overtuigd dat ze eenzijdig en autonoom overwegen mogen opheffen. Maar is dat wel zo? Een juridische zoektocht dringt zich op!

  • 27 nov Vraag van de maand: Vormen waterlopen een bedreiging voor de trage wegen die er naast lopen?

    De loop van beken en rivieren is dynamisch. Als waterlopen hun natuurlijke gang gaan, verplaatsen ze zich in de loop der tijden. Soms wordt aangehaald dat een buurtweg niet meer toegankelijk is omdat hij volgens de ligging in de Atlas der Buurtwegen nu ín de beek ligt. Dat zou betekenen dat heel wat gemeentewegen - of delen ervan - sinds de opmaak van de Atlas der Buurtwegen opgeslorpt zijn door de beek of rivier waar ze naast liepen. Deze kwestie zorgt vaak voor verwarring, zo blijkt uit de vele vragen die wij hierover binnen krijgen.

Volledig nieuwsoverzicht