Groene wegen, kansen voor mens en ecologie

Van januari 2008 tot juni 2009 werkten de vzw Trage Wegen en het Regionaal Landschap Zenne, Zuun en Zoniën vzw (RLZZZ) samen aan trage wegen in het Pajottenland. Dit project 'Groene wegen, kans voor mens en ecologie' werd gesubsidieerd via het Programma voor Plattelandsontwikkeling (PDPO 2007-2013).

Begeleiding én uitvotw_klein326ering

We gingen aan de slag in en samen met de gemeenten Halle, Roosdaal, Beersel en Galmaarden. Deze gemeenten werden begeleid om een onderbouwd beleid voor trage wegen te kunnen uitwerken, via de opmaak van een tragewegenplan door een participatief proces voor een deel van het grondgebied. De bevolking werd hierbij actief betrokken. In elke gemeente werd een pilootprojecten opgestart met natuurtechnische inrichtingwerken. In het kader van het project voerden we ook een onderzoek naar de subsidiemogelijkheden voor gemeentebesturen om dergelijke inrichtingswerken ook uit te voeren.

Handleiding

Deze leidraad is het sluitstuk van het project Groene wegen. Hiermee willen we de ervaringen in en van de gemeenten delen. Dit gebeurt door:
- conclusies te trekken uit de resultaten van de gehanteerde methodiek en een vooruitblik op het verdere verloop (eerste deel)
- het analyseren van de diverse beleidsaspecten van trage wegen en het beschikbaar stellen van tips en tricks voor de uitvoering op het terrein (tweede deel).

Wij hopen hiermee de lokale tragewegenwerking ook in andere gemeenten te ondersteunen, stroomlijnen en inspireren. Samen maken we werk van groene trage wegen!

later links naar publicatie leggen

- leidraad

- op zoek naar subsidies

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Nieuws

  • 3 feb Vraag van de maand: Wat is een rooilijnplan?

    De regels die van toepassing zijn op trage wegen veranderden ingrijpend op 1 september 2019 door de invoering van het Gemeentewegendecreet. Dat heeft ook gevolgen voor de manier waarop de ligging en de breedte van de trage wegen worden vastgelegd. Dat is immers waarvoor een rooilijnplan dient. Het Gemeentewegendecreet bepaalt wat er minstens op zo’n plan te moet staan. Een woordje uitleg!

  • 3 feb 30 dagen 30 minuten in 't groen: Trage Wegen doet mee. Jij ook?

    Voor het vijfde jaar op rij slaan BOS+ en CM de handen in elkaar om zo veel mogelijk mensen te laten bewegen in het groen, omdat het goed is voor je gezondheid. Heb je al gemerkt dat je stress afneemt na een stevige boswandeling? Of dat bewegen in het groen je slaapkwaliteit bevordert? En niet alleen je humeur, maar ook je lichaam geniet van buiten bewegen. Je krijgt minder fijn stof binnen en je houdt je inspanning langer vol in een groene omgeving. Ervaar het zelf en doe mee aan de uitdaging van 30-30 vanaf 7 maart.

Volledig nieuwsoverzicht