Opkomen voor trage wegen tijdens corona

In groep wandelen, samen vergaderen of rechtstreeks overleggen met je gemeentebestuur zit er voorlopig niet in. Inzetten voor de trage wegen in jouw buurt blijft toch mogelijk! Op >>> deze pagina bundelen we de tips. Het goede nieuws is dat je ze ook na de crisis (waarvan wij vurig hopen dat ze niet al te lang blijft duren) gewoon verder kan gebruiken…

Doorgang voor iedereen!

Is je favoriete trage weg afgesloten? Doe dan mee aan 'Doorgang voor iedereen!': eerst laat je met een spandoekactie van je horen. Je stad of gemeente krijgt zes maanden de tijd om de signalen ter harte te nemen. Op de Dag van de Trage Weg (16 en 17 oktober) kan je, bij succes, de opengestelde weg inwandelen, verder actie voeren of een andere activiteit opzetten.

Lees er alles over op www.doorgangvooriedereen.be

Een tragewegenplan in jouw gemeente?

Trage Wegen ondersteunt lokale besturen die werk (willen) maken van trage wegen. We bieden ondersteuningsmodules die toelaat diverse
aspecten van het lokaal tragewegenbeleid te concretiseren: cartografie, inventarisatie, participatie, visievorming, ontwerp, terreininrichting, onderhoud én beheer. We faciliteren daarbij processen waarin beleidsmakers, deskundigen, bewoners, gebruikers en belangstellenden samen kunnen participeren.

Ontdek ons aanbod en onze lokale projecten

  • In mijn buurt
    In mijn buurt

    Ben je op zoek naar trage wegen in je gemeente? Wil je je aansluiten bij een werkgroep in je buurt? Nieuwsgierig naar tragewegennieuws uit jouw omgeving?

    Klik hier om meer te lezen →

  • Ik heb een vraag
    Ik heb een vraag

    Zit je met een praktisch probleem? Een juridische of technische vraag? Of ben je op zoek naar publicaties en achtergrond?

    Klik hier om meer te lezen →

  • Wat kan ik zelf doen?
    Wat kan ik zelf doen?

    Wil je een inventaris opmaken? Je gemeente wakker schudden? Een activiteit organiseren op of over trage wegen?

    Klik hier om meer te lezen →

  • Professionals
    Professionals

    Werk je voor een gemeente, provincie of een organisatie die bezig is met trage wegen? Hier vind je uitgebreide achtergrondinformatie over subsidies, beleid, inrichting en recht.

    Klik hier om meer te lezen →

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Nieuws

  • 1 juli Spoorwegovergangen: wetgevend werk in zicht

    Op 20 mei 2021 keurde de voltallige Kamer de resolutie betreffende het verhogen van de veiligheid aan spoorwegovergangen goed. Het voorstel, ingediend door Kim Buyst (Groen), Nicolas Parent (Ecolo) en Joris Vandenbroucke (Vooruit) is er onder meer op gericht Infrabel aan te manen omzichtiger om te springen met het opheffen van overwegen. Gaten in de voetgangers- en fietsnetwerken zijn immers te vermijden.

  • 30 juni Resolutie overwegen unaniem aangenomen door de Federale Kamer

    Op 20 mei 2021 keurde de voltallige Federale Kamer van Volksvertegenwoordigers het voorstel van resolutie betreffende het verhogen van de veiligheid aan spoorwegovergangen goed. Het voorstel, ingediend door Kim Buyst (Groen), Nicolas Parent (Ecolo) en Joris Vandenbroucke (Vooruit) is er onder meer op gericht Infrabel aan te manen omzichtiger om te springen met het opheffen van overwegen. Gaten in de voetgangers- en fietsnetwerken zijn immers te vermijden.

  • 11 mei Trage wegen werft aan: Medewerker lokale trajecten

    Sinds 2002 werkt Trage Wegen aan een robuust en fijnmazig netwerk van trage wegen in het Vlaamse en Brusselse Gewest. Daarbij wordt steevast een koppeling gemaakt met ruimere omgevingsvraagstukken op het vlak van mobiliteit, milieu, natuur, erfgoed, landschap, gezondheid, toerisme, e.d. Om onze projecten met lokale besturen mee te concretiseren, werft Trage Wegen een >>> medewerker lokale trajecten aan.

     
  • 31 mrt Vraag van de maand: hoe kan de gemeente optreden tegen ongewenst gemotoriseerd verkeer op trage wegen?

    Naar aanleiding van >> de actualiteit in de Vlaamse Ardennen, waarbij enkele weken geleden de politie motorcrossers verbaliseerde die ongeoorloofd gebruik maakten van trage wegen, kregen wij heel wat vragen binnen hoé een gemeente dit eigenlijk kan aanpakken. En of het optreden van de politie wel zo eenvoudig te organiseren valt.

  • 28 feb Vraag van de maand: kan je de gemeente verzoeken een trage weg te verplaatsen?
    Het Gemeentewegendecreet dat in werking trad op 1 september 2019 wijzigde tal van procedures inzake trage wegen. Dat is intussen bekend. Lokale besturen staan voor de uitdaging het decreet op het terrein toe te passen. Regelmatig bereikt ons de vraag of een ‘vraag’ of ‘verzoek’ tot het verplaatsen van een trage weg aan de decreetsvoorwaarden voldoet.
  • 29 jan Vraag van de maand: Mag Infrabel eenzijdig spoorwegovergangen afsluiten?

    Onze mailbox zat de afgelopen maanden prop- en propvol met vragen over het plots afsluiten van overwegen. De problematiek duikt inderdaad zowat overal op: van > Zottegem en de Vlaamse Ardennen, over > Denderleeuw en > Ieper tot > Beringen
    Eén constante in het hele verhaal blijkt de rol van Infrabel te zijn. De spoorwegbeheerder is er rotsvast van overtuigd dat ze eenzijdig en autonoom overwegen mogen opheffen. Maar is dat wel zo? Een juridische zoektocht dringt zich op!

  • 27 nov Vraag van de maand: Vormen waterlopen een bedreiging voor de trage wegen die er naast lopen?

    De loop van beken en rivieren is dynamisch. Als waterlopen hun natuurlijke gang gaan, verplaatsen ze zich in de loop der tijden. Soms wordt aangehaald dat een buurtweg niet meer toegankelijk is omdat hij volgens de ligging in de Atlas der Buurtwegen nu ín de beek ligt. Dat zou betekenen dat heel wat gemeentewegen - of delen ervan - sinds de opmaak van de Atlas der Buurtwegen opgeslorpt zijn door de beek of rivier waar ze naast liepen. Deze kwestie zorgt vaak voor verwarring, zo blijkt uit de vele vragen die wij hierover binnen krijgen.

  • 30 okt Vraag van de maand: hoe dien je beroep in tegen de wijziging of opheffing van een gemeenteweg in een omgevingsvergunning?

    De tijd gaat snel: het Gemeentewegendecreet blies intussen zijn eerste verjaardagskaarsje uit. Op 1 september 2019 veranderden de regels die van toepassing zijn op trage wegen ingrijpend. > Eerder legden we al uit dat de grenzen van elke gemeenteweg bepaald worden door de rooilijnen ervan en dat die rooilijnen worden vastgesteld en gewijzigd door het aannemen van rooilijnplannen.

  • 30 sept Vraag van de maand: hoe verloopt de aanmaak, wijziging of opheffing van een gemeentelijk rooilijnplan (deel 3: de geïntegreerde procedure)?

    De tijd gaat snel: het Gemeentewegendecreet blies intussen zijn eerste verjaardagskaarsje uit. Op 1 september 2019 veranderden de regels die van toepassing zijn op trage wegen ingrijpend. > Eerder legden we al uitdat de grenzen van elke gemeenteweg bepaald worden door de rooilijnen ervan en dat die rooilijnen worden vastgesteld en gewijzigd door het aannemen van rooilijnplannen. Dat kan door het volgen van > de autonome procedure, maar dergelijke wijzigingen kunnen ook worden geïntegreerd in een omgevingsvergunning. We spreken daarom van > de geïntegreerde procedure, maar hoe verloopt die nu precies?

  • 8 sept Fijner fietsen in Brussel met de BikeNodes

    Fietsen in Brussel zit in de lift. Dankzij zo'n 40 km nieuwe fietspaden, dankzij de vele campagnes. En nu is er ook een app die fietsers helpt om fijne routes te vinden. De app BikeNode verzamelt meer dan 250 km aan fietsroutes, in, door en naar onze hoofdstad. Tijdens de lockdown bleek al dat er maar weinig uitgestippelde fietsroutes zijn in Brussel. En een systeem als de fietsknooppunten bestond er evenmin.

Volledig nieuwsoverzicht

 

2021-09-22

Activiteiten

Sporen op facebook

Archief e-zines