vrijdag, 27 May 2016 09:24

Zes spoorwegovergangen bedreigd in Oosterzele

We schreven het al vaker: spoorwegen zijn harde barrières voor voetgangers en fietsers. Voldoende oversteekplaatsen zijn dan ook onontbeerlijk voor een wegennet op maat van fietsers en voetgangers. Helaas gaat dit inzicht er maar niet in bij Infrabel, dat er rotsvast van overtuigd is dat zoveel mogelijk spoorwegovergangen moeten afgesloten worden. De laatste jaren maakt Infrabel daarbij handig gebruik van de aanleg van fietssnelwegen langs spoorwegen. In ruil voor de restgronden langs de spoorlijnen, eist Infrabel van de betrokken gemeenten dat zij een overwegen afsluiten.

Deze aanpak zorgt ervoor dat er in Oosterzele zes van de zeventien overgangen afgesloten worden in ruil voor gronden voor de fietssnelweg tussen Zottegem en Gent. Dit kaartje maakt duidelijk dat 1 op 3 overgangen héél veel is. Logische linken tussen dorpen worden doorgesneden, het tamelijk coherente tragewegennet wordt gedefragmenteerd. Fietsers en voetgangers zullen kilometers (!) om moeten rijden en wandelen om naar de andere kant van de spoorlijn te kunnen gaan. Talloze fiets- en wandelroutes gebruiken een van de af te schaffen overwegen.

Het gemeentebestuur van Oosterzele stelt dat er onderhandeld is om de omrijtijden zo beperkt mogelijk te houden. Maar feit is dat er langs weerzijden van de spoorwegen weer eilanden ontstaan van vervoersarmoede. Wordt alleszins vervolgd.

Een kort videoverslag over de problematiek van je op de website van AVS >> zes overspoorwegovergangen bedreigd in Oosterzele.

Gelijkaardige berichten

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.