Nieuws (636)

Een vijftal jaar geleden werkte Trage Wegen samenmet Bram Van Nieuwenhuyze aan een studie over de erfgoedwaarde van historische wegen in opdracht van het Agentschap Onroerend Erfgoed. Een onderwerp dat ongemeen boeiend en complex is. Het resultaat was een lijvig eindrapport dat het Agentschap recent vertaalde in een praktische handleiding.

Oorspronkelijk waren er 77,3 km voetwegen of ‘sentiers’ op het grondgebied van de huidige gemeente Herent volgens de Atlas der Buurtwegen (1843-1845). Op dit moment: bijna 28 km veilige voetwegen tegenover ongeveer 25 km ontoegankelijke voetwegen, meer dan 6 km voetwegen die ondertussen een straat voor autoverkeer geworden zijn en ongeveer 12 km afgeschafte voetwegen. Het zijn een aantal gegevens die we terugvinden op een website van Patrick Trio, lid van heemkundige kring Herent én gepassioneerd door trage (voet)wegen. Reden genoeg om hem een paar vragen te stellen.

Deze maand kregen we een leuke mail van Bernard Delange, een gedreven tragewegenliefhebber uit Desselgem. Hij stuurde ons een paar scans van artikels over trage wegen die verschenen in juli 1984 in het maandblad 't Piotje van de actiegroep Milac. Ze brengen het relaas van voetweg 38, een buurtweg die in de jaren '50 werd afgesloten door een landbouwer. Hij ploegde de officiële bedding botweg om. De voetweg was een prachtige verbinding naar de achterliggende gemeentelijke basisschool.

Al meer dan twee eeuwen wordt grond geprivatiseerd, verkaveld en vermarkt. En al even lang zijn er schuchtere pogingen om dat proces te stoppen of om te keren – denk aan pacht, sociale woningbouw, natuurherstel of stadsvernieuwing. Trage Wegen werkte mee aan het INDIGO onderzoeksproject dat zich hier de voorbije jaren in verdiepte. De resultaten kan je nalezen in het boek Op grond van samenwerking, dat binnenkort verschijnt.

In het project WegenWerken gingen Trage Wegen en De Andere Markt samen met inwoners en de stad Genk gedurende twee jaar op zoek naar een breed gedragen toekomstbeeld voor de Genkse trage wegen. Op 21 september vond het slotmoment plaats, in combinatie met het Live project (Be)Wegen. Daarin werkten studenten van de architectuuropleiding aan de UHasselt twee weken intensief aan installaties die de thema’s van het WegenWerkenproject verbeelden in de publieke ruimte.

Er zijn ongeveer 40.000 kilometer trage wegen op het terrein aanwezig, zo schreven we eind juni. In onze bossen ligt de dichtheid van de trage wegen het hoogst, in de ruilverkavelingen ‘oude stijl’ het laagst, zo blijkt. Dichtheid zegt echter niet alles…

De Dag van de Trage Weg brengt elk jaar duizenden wandelaars, fietsers en ruiters in heel Vlaanderen op de been. Samen zetten ze trage wegen in de kijker. Doe op 20 en 21 oktober mee met een van de activiteiten in jouw buurt. Een van de mooie realisaties die je op de Dag van de Trage Weg kan ontdekken, is de Weg van Gorzen in Sterrebeek. De ontwikkeling van dit pad heeft heel wat voeten in de aarde gehad.

Goed nieuws uit het verre Heuvelland! Dit voorjaar werden twee wandelverbindingen - voetweg  44 en voetweg 28 - op een boogscheut van de Franse grens, opnieuw in gebruik genomen. Met dank aan het Agentschap voor Natuur en Bos, dat de bossen op de flank van de Rodeberg onder z'n hoede heeft. Zin om deze herstelde buurtwegen in goed gezelschap te gaan verkennen? Dat kan op de Dag van de Trage Weg, op zaterdag 20 oktober.

Bezoek op 29 en 30 september 2018 de eerste editie van de Wandelbeurs van Wandelsport Vlaanderen, sinds jaar en dag lid van Trage Wegen. Op de Wandelbeurs draait werkelijk alles om wandelen.

Nog een dikke twee weken te gaan tot de Week van de Mobiliteit, hét jaarlijkse festival van de duurzame mobiliteit. Meer dan 1.500 acties en initiatieven zetten het brede publiek #goedopweg om stil te staan bij onze dagdagelijkse verplaatsingen naar werk, school of in de vrije tijd. De Week is hét moment om de gewoontes te doorbreken en de voordelen te ervaren.

Koers blaast dit jaar maar liefst 100 kaarsjes uit. Het van oorsprong Nederlandse familiebedrijf produceert en levert duurzame en milieuvriendelijke halfverhardingen voor het verbeteren van trage wegen, recreatieve wandel- en fietsroutes, paden in parken en door landschappen. En ze doen dat goed!

Er zijn ongeveer 40.000 kilometer trage wegen op het terrein aanwezig, zo schreven we >> in het vorige e-zine. We schreven ook dat de bosrijkste provincies het meeste trage wegen hebben. De beste manier om daarop in te zoomen is de berekening van de dichtheid van de trage wegen. Een verhaal van boswegen, ruilverkaveling ‘oude stijl’ en de Vlaamse nevelstad.

Op de Dag van de Trage Weg zetten duizenden wandelaars, fietsers en ruiters in heel Vlaanderen trage wegen in de kijker. Ze benadrukken hun belang voor veilige, gezonde en aangename verplaatsingen, vaak ook korter en sneller. Bovendien zijn het plekken waar kinderen spelen en bewoners tot rust komen, sporten of de omgeving verkennen.

Ook Trage Wegen moet voldoen aan de nieuwe privacywetgeving.

Op de eerste dag van deze maand, ging de werkgroep Trage Wegen Kapellen-op-den-Bos op stap met de heemkring Hoembeka uit Hombeek in deelgemeente Ramsdonk. Op vraag van de werkgroep laten we onze lezers graag meegenieten van de tocht aan de hand van dit beknopt verslag.

Op 20 en 21 oktober, het weekend na de verkiezingen, vindt opnieuw de Dag van de Trage Weg plaats, voor de twaalfde keer al. Vorig jaar werden over heel Vlaanderen en Brussel ruim 210 activiteiten georganiseerd langs trage wegen. De veelzijdigheid aan activiteiten onderstreepte mooi de diverse belangen van trage wegen. Deze boodschap willen we dit jaar nóg duidelijker benadrukken. Want het blijft nodig om op te komen voor een dicht netwerk aan rustige en veilige baantjes. Dit (verkiezings)jaar nog dat tikkeltje meer.

Op 26 april ging het project 'Langs pelgrimswegen naar Scherpenheuvel' officieel van start. Interleuven werkt in samenwerking met IGO, Trage Wegen , de stad Scherpenheuvel-Zichem en het Bedevaartsoord O.L.V. van Scherpenheuvel aan het (weer) herkenbaar maken van het netwerk van oude pelgrimswegen naar Scherpenheuvel en het ontsluiten van het bijhorende erfgoed.

Goed nieuws van het tragewegenproject in Antwerpen. De werkkaart is klaar. Dat is de eerste stap om de trage wegen in Antwerpen in kaart te brengen. De werkkaart brengt verschillende bestaande bronnen en kaartmateriaal samen. Op de kaart staan honderden trage wegen, die allemaal nog nog op het terrein gecontroleerd moeten worden. Doe jij mee?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.