Nieuws (623)

In het Parlement voelden Stefaan Van Hecke (Groen) en Tangy Veys (Vlaams Belang) de minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) aan de tand over het beleid van Infrabel dat voorziet om tegen 2020 meer dan 200 overwegen af te schaffen. Niet zelden zijn deze gelegen aan trage wegen. De minister gaf een aantal zeer ontnuchterende antwoorden.

In de pers: de Vlaming neemt voor zowat àlle verplaatsingen de wagen. Dat stelt Vlaams Minister Hilde Crevits -zoals elk jaar- vast naar aanleiding van het Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen. Alleen voor de erg korte verplaatsingen onder de 750 meter krijgt de wagen nog een beetje concurrentie. Het zijn net die korte afstanden die door een stelselmatig sluitingsbeleid van overwegen en spoortunnels onder constante druk staan.

Op 22 oktober verwelkomen de Provincie Antwerpen en het Netwerk Duurzame Mobiliteit u op een uniek evenement. Een dag vol inspirerende praktijken, boeiende discussies, hapklare presentaties, lezingen van binnen- en buitenlandse sprekers en interessante ontmoetingen. Alles draait om vrijetijdsverplaatsingen en waarom het zo belangrijk is ook deze verplaatsingen te verduurzamen.

Het Beursplein autovrij? Een voetgangersdoorsteek door Parking 58? Heb je goede ideeën voor een voetgangersvriendelijk centrum van Brussel? Buig je dan samen met Stapas over de kaart van Brussel en geef aan wat er beter kan. Zin om mee te denken? Wees er dan bij op zondag 8 september, 11:00 of 13:00, Muntpunt, 4e verdieping.

In alle hoeken van Brussel kwam je deze zomer enthousiaste mensen tegen op zoek naar trage wegen voor het project STAPAS. Ondertussen zijn ze bijna allemaal in kaart gebracht. Op een paar plekken na. Plekken vol natuur die niemand kent... of bijna niemand.

De voorbije weken kregen we enkele verontwaardigde reacties binnen op de zogenaamde wielerterroristen die over de ribbelstroken van het jaagpad langs de Schelde in Oudenaarde vlamden. Maar het kan ook anders. Vandaag werd in Puurs door negen verenigingen, waaronder de Wielerbond Vlaanderen, de Vlaamse Wielrijdersbond en de Fietsersbond de hoffelijkheidscode voor fietsers ondertekend.

Vorige week wandelden we van Zottegem naar Blaton langs het Mijnwerkerspad. Vandaag een trage weg, tot 50 jaar geleden een spoorweg. Een pad met geschiedenis, een spoor door een schitterend landschap. Vier dagen stapten we in het spoor van de mijnwerkers, zagen we bloemen en planten in alle kleuren, zeldzame beestjes, mooie mensen en heel veel sporen van andere mensen. Sporen op het spoor.

Dat onverharde wegen ecologisch erg belangrijk zijn, hoeft geen betoog. In ons versnipperd landschap hebben deze groene aders  niet enkel een belangrijke verbindende functie, ze maken ook deel uit van het habitat van talloze planten en dieren. De groene zandloopkever gaat er graag opjacht, de patrijs komt er een stofbadje nemen en de boerenzwaluw haalt er modder om zijn nest te bouwen. Maar in de karresporen van Binche blijkt wel een erg speciaal beestje te leven...

Met zijn tweejaarlijkse fietszoektocht nodigt VVV-Hamme u uit om in de Wuitensgemeente een ontspannende dag door te brengen met een fietstocht van ongeveer 24 km. door Hamme, Zogge & Sint-Anna. Een duidelijk beschreven parcours brengt u via trage wegen van Hamme-centrum naar de dorpskernen en omgeving van St. Anna en Zogge.

Meer info op hamme.be

De gemeente Knesselare wil (een aantal) trage wegen - ook wel veldwegen, buurtwegen, voet- en kerkwegels genoemd - herstellen en aantrekkelijk maken. Op dinsdag 2 juli vindt een (tweede) infovergadering plaats.

Goed nieuws uit Oud-Heverlee! Onlangs werd voetweg 107 in deelgemeente Haasrode hersteld en ingewandeld. De trage weg passeert langs de lokalen van de scouts en loopt verder door de velden. Een mooie nieuwe schakel in het lokale tragewegennet.

Zowat alle kranten en media hebben het er vandaag over: in Brussel wordt er meer gestapt dan met de auto gereden. Uit cijfers van het Kenniscentrum Brusselse Mobiliteit blijkt dat 37 procent van de verplaatsingen in het Hoofdstedelijk Gewest gebeuren te voet, terwijl de auto nog voor 32% van de verplaatsingen wordt gebruikt.

Sint-Lambrechts-Woluwe is de eerste Brusselse gemeente die haar doorlopende straten met het nieuwe verkeersbord aanduidt. Dat dit bord hoognodig is blijkt uit de cijfers: 88% van alle straten met een bord doodlopende straat, loopt wél door!

Het buurtcomité van Nijverseel organiseerde een petitie voor het herstel van drie voetwegen. De lange lijst handtekeningen toont aan dat heel wat buurtbewoners en verenigingen vragende partij zijn voor meer en betere trage wegen in hun buurt.

Vandaag in Het Laatste Nieuws: de schepen van Openbare Werken van Merchtem stelt dat een dichtgegroeide voetweg in Brussegem niet mag gemaaid worden voor 15 juni. Dat is niet juist.

Wellicht heb je wel eens een virtuele wandeling gemaakt met Google Street View. En misschien vond je 't dan ook jammer dat de tool zich beperkt tot straten waar de Google-auto kon passeren om foto's te nemen. Van trage wegen kan je alleen maar het begin zien. Daar willen ze in Belsele iets aan doen.

Op zondag 2 juni kan je in het Meetjesland terecht voor een fietstocht langs een reeks prachtige trage wegen. Met de fiets door het bos of langs een kanaal, tussen de weiden of de kreken. Onderweg krijg je een reeks extra activiteiten voorgeschoteld. De opbrengst van de Meetjeslandse Gordel gaat integraal naar de werking van Natuurpunt in het Meetjesland. Je kan kiezen uit zeven lussen en je trapt op eigen tempo. Starten is mogelijk tussen 10u en 15u in Zomergem, Eeklo, Aalter, Ursel, Evergem en Merendree.

De provincie Vlaams-Brabant is begonnen met het plaatsen van naamborden aan de voetwegen in 17 gemeenten. Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit verduidelijkt: "Zo zullen heel wat mensen nieuwe wegjes ontdekken in hun eigen dorp. Daarnaast willen we het concept van de buurt- en voetwegen bij het publiek bekend maken."

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.