Nieuws (648)

De tijd gaat snel: het Gemeentewegendecreet blies intussen zijn eerste verjaardagskaarsje uit. Op 1 september 2019 veranderden de regels die van toepassing zijn op trage wegen ingrijpend. > Eerder legden we al uitdat de grenzen van elke gemeenteweg bepaald worden door de rooilijnen ervan en dat die rooilijnen worden vastgesteld en gewijzigd door het aannemen van rooilijnplannen. Dat kan door het volgen van > de autonome procedure, maar dergelijke wijzigingen kunnen ook worden geïntegreerd in een omgevingsvergunning. We spreken daarom van > de geïntegreerde procedure, maar hoe verloopt die nu precies?

Fietsen in Brussel zit in de lift. Dankzij zo'n 40 km nieuwe fietspaden, dankzij de vele campagnes. En nu is er ook een app die fietsers helpt om fijne routes te vinden. De app BikeNode verzamelt meer dan 250 km aan fietsroutes, in, door en naar onze hoofdstad. Tijdens de lockdown bleek al dat er maar weinig uitgestippelde fietsroutes zijn in Brussel. En een systeem als de fietsknooppunten bestond er evenmin.

De tijd gaat snel: het Gemeentewegendecreet blies intussen zijn eerste verjaardagskaarsje uit. Op 1 september 2019 veranderden de regels die van toepassing zijn op trage wegen ingrijpend. > Eerder legden we al uit dat de grenzen van elke gemeenteweg bepaald worden door de rooilijnen ervan en dat die rooilijnen worden vastgesteld en gewijzigd door het aannemen van rooilijnplannen.

De gemeente Heusden-Zolder is onder impuls van een aantal burgers al jaren bezig met een actief tragewegenbeleid. De gemeente heeft ook een ambitieus scholenplan opgemaakt, om actieve mobiliteit in de buurt van de scholen te verbeteren, door middel van co-creatie met inwoners en ouders. De ingrepen die hieruit volgen, laten ze zoveel mogelijk samensporen met andere werken.

Vorige maand berichtten we over de >> tijdelijke aanpassing van enkele vervaldata en termijnen bij procedures in het Gemeentewegendecreet.

De Vlaamse Regering besliste intussen deze tijdelijke >> aanpassingen te laten eindigen, omdat burgers alle plannen en documenten die in het openbaar onderzoek zitten online kunnen vinden en omdat de gemeentebesturen sinds een aantal weken terug hun loketten hebben geopend voor bezoeken op afspraak.

Vakantie in eigen land. Genieten van vrije tijd in de buurt. Onze regio is bezaaid met mooie plekjes en bezienswaardigheden – vaak onbekende, verborgen of vergeten parels. Ook de weg er naartoe kan een attractie zijn. Denk aan de vele fantastische fiets- en wandelroutes. De UITstap brengt je kwiek op weg en lanceert een website met tips, trucs en ervaringen voor een geslaagde vakantie Persoonlijke hulp nodig? Sluit aan op 17 juni op onze digitale reisbeurs.

Er is al ontzettend veel geschreven over de impact van de coronacrisis op onze samenleving. Bij Trage Wegen stelden we - op het terrein en in onze mailbox - vast dat heel wat mensen de voorbije maanden het fietsen en wandelen, maar vooral ook de trage wegen in hun buurt hebben ontdekt. Het was zowat de enige recreatie die nog toegelaten was. Wat betekent deze massale toeloop voor trage wegen en recreatie?

In een vorige bijdrage hadden we het al over >> rooilijnen en rooilijnplannen van gemeentewegen en hoe de lokale besturen deze rooilijnen kunnen opstellen, aanpassen of opheffen volgens de >> ‘autonome procedure’. Maar hoe moet een gemeente dergelijke beslissingen motiveren?

Planmatig werken aan trage wegen: het kan wel degelijk. Al blijft het al te vaak een weg van uiterste geleidelijkheid, om tal van uiteenlopende redenen. Dit voorjaar realiseerde de gemeente Brakel een prioriteit die al bijna 8 jaar op de radar stond: de heropening van een aantal voetwegen op de Plankkouter in Everbeek-Beneden.

Blijven bewegen: het is de eerste tip die we krijgen om deze lange lockdown gezond en wel door te komen. Wandelen en fietsen in eigen buurt zijn de beste remedie om lijf en hoofd in goede conditie te houden. Ook mensen met gezondheidsproblemen hebben baat bij fysieke activiteit in de buitenlucht, dat lezen we onder meer op >> de website van het Vlaams Expertisecentrum Dementie.

Vorige maand berichtten we over het feit dat de procedures in de omgevingsvergunningen tijdelijk werden aangepast omwille van de coronacrisis, maar dat alles inzake gemeentewegen gewoon doorloopt. Intussen is dat veranderd. Het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 april 2020 wijzigt –tijdelijk- een aantal termijnen in het Gemeentewegendecreet.

En zelfs nu we maar minimaal naar buiten kunnen, kan je je hart ophalen aan trage wegen en epische tochten die de hoofdrol spelen in films, boeken en muziek. Dit is de binnenblijflijst van het Trage Wegen-team: 7 keer indoor tragewegenplezier.

In groep wandelen, samen vergaderen of rechtstreeks overleggen met je gemeentebestuur zit er allicht voorlopig niet in. Maar hoe kan je jezelf dezer dagen toch inzetten voor de trage wegen in jouw buurt? We sommen alvast drie tips op! Het goede nieuws is dat je ze ook na de crisis (waarvan wij vurig hopen dat ze niet al te lang blijft duren) gewoon verder kan gebruiken…

De regels die van toepassing zijn op trage wegen veranderden ingrijpend op 1 september 2019 door de invoering van het Gemeentewegendecreet. Dat heeft ook gevolgen voor de rooilijnplannen van de gemeentewegen. Daarop worden de ligging en de breedte van de wegen onder het beheer van de gemeente vastgelegd. Maar hoe verloopt de procedure waarmee een gemeentelijk rooilijnplan wordt vastgesteld?

Nu alle trage wegen in Antwerpen in kaart zijn gebracht, gaat het Trage Wegen Antwerpen-team op zoek naar wat de buurtbewoners vinden van de paden en het netwerk in hun wijk. Ben jij een tragewegenkenner of ben je benieuwd naar wat die trage wegen kunnen betekenen voor de stad? Kom dan in maart of april naar één van de MAPits in jouw buurt. Op die avonden brengen we in kaart waar de kansen en de pijnpunten liggen. En niemand die dat beter weet dan de mensen die er wonen of werken.

Woon je in Antwerpen? Bepaal dan mee hoe we de wandel- en fietservaring in jouw wijk kunnen versterken.

Vorig e-zine hadden we 't al over 30-30, de campagne van Bos+ om mensen aan te zetten om meer te bewegen in het groen. Dit jaar kan je voor het eerst deelnemen met een team. Als je zin hebt om 30 dagen lang, vanaf 7 maart, meer op pad te gaan langs trage wegen, sluit je dan aan bij het Team Trage Wegen. En weet: Bos+ plant bomen voor iedereen die mee doet. Hoe meer we bewegen, hoe meer bomen.

>> Klik op deze link als je met ons mee doet.

De regels die van toepassing zijn op trage wegen veranderden ingrijpend op 1 september 2019 door de invoering van het Gemeentewegendecreet. Dat heeft ook gevolgen voor de manier waarop de ligging en de breedte van de trage wegen worden vastgelegd. Dat is immers waarvoor een rooilijnplan dient. Het Gemeentewegendecreet bepaalt wat er minstens op zo’n plan te moet staan. Een woordje uitleg!

Voor het vijfde jaar op rij slaan BOS+ en CM de handen in elkaar om zo veel mogelijk mensen te laten bewegen in het groen, omdat het goed is voor je gezondheid. Heb je al gemerkt dat je stress afneemt na een stevige boswandeling? Of dat bewegen in het groen je slaapkwaliteit bevordert? En niet alleen je humeur, maar ook je lichaam geniet van buiten bewegen. Je krijgt minder fijn stof binnen en je houdt je inspanning langer vol in een groene omgeving. Ervaar het zelf en doe mee aan de uitdaging van 30-30 vanaf 7 maart.

Page 1 of 30

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.