Nieuws (641)

In een vorige bijdrage hadden we het al over >> rooilijnen en rooilijnplannen van gemeentewegen en hoe de lokale besturen deze rooilijnen kunnen opstellen, aanpassen of opheffen volgens de >> ‘autonome procedure’. Maar hoe moet een gemeente dergelijke beslissingen motiveren?

Planmatig werken aan trage wegen: het kan wel degelijk. Al blijft het al te vaak een weg van uiterste geleidelijkheid, om tal van uiteenlopende redenen. Dit voorjaar realiseerde de gemeente Brakel een prioriteit die al bijna 8 jaar op de radar stond: de heropening van een aantal voetwegen op de Plankkouter in Everbeek-Beneden.

Blijven bewegen: het is de eerste tip die we krijgen om deze lange lockdown gezond en wel door te komen. Wandelen en fietsen in eigen buurt zijn de beste remedie om lijf en hoofd in goede conditie te houden. Ook mensen met gezondheidsproblemen hebben baat bij fysieke activiteit in de buitenlucht, dat lezen we onder meer op >> de website van het Vlaams Expertisecentrum Dementie.

Vorige maand berichtten we over het feit dat de procedures in de omgevingsvergunningen tijdelijk werden aangepast omwille van de coronacrisis, maar dat alles inzake gemeentewegen gewoon doorloopt. Intussen is dat veranderd. Het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 april 2020 wijzigt –tijdelijk- een aantal termijnen in het Gemeentewegendecreet.

En zelfs nu we maar minimaal naar buiten kunnen, kan je je hart ophalen aan trage wegen en epische tochten die de hoofdrol spelen in films, boeken en muziek. Dit is de binnenblijflijst van het Trage Wegen-team: 7 keer indoor tragewegenplezier.

In groep wandelen, samen vergaderen of rechtstreeks overleggen met je gemeentebestuur zit er allicht voorlopig niet in. Maar hoe kan je jezelf dezer dagen toch inzetten voor de trage wegen in jouw buurt? We sommen alvast drie tips op! Het goede nieuws is dat je ze ook na de crisis (waarvan wij vurig hopen dat ze niet al te lang blijft duren) gewoon verder kan gebruiken…

De regels die van toepassing zijn op trage wegen veranderden ingrijpend op 1 september 2019 door de invoering van het Gemeentewegendecreet. Dat heeft ook gevolgen voor de rooilijnplannen van de gemeentewegen. Daarop worden de ligging en de breedte van de wegen onder het beheer van de gemeente vastgelegd. Maar hoe verloopt de procedure waarmee een gemeentelijk rooilijnplan wordt vastgesteld?

Nu alle trage wegen in Antwerpen in kaart zijn gebracht, gaat het Trage Wegen Antwerpen-team op zoek naar wat de buurtbewoners vinden van de paden en het netwerk in hun wijk. Ben jij een tragewegenkenner of ben je benieuwd naar wat die trage wegen kunnen betekenen voor de stad? Kom dan in maart of april naar één van de MAPits in jouw buurt. Op die avonden brengen we in kaart waar de kansen en de pijnpunten liggen. En niemand die dat beter weet dan de mensen die er wonen of werken.

Woon je in Antwerpen? Bepaal dan mee hoe we de wandel- en fietservaring in jouw wijk kunnen versterken.

Vorig e-zine hadden we 't al over 30-30, de campagne van Bos+ om mensen aan te zetten om meer te bewegen in het groen. Dit jaar kan je voor het eerst deelnemen met een team. Als je zin hebt om 30 dagen lang, vanaf 7 maart, meer op pad te gaan langs trage wegen, sluit je dan aan bij het Team Trage Wegen. En weet: Bos+ plant bomen voor iedereen die mee doet. Hoe meer we bewegen, hoe meer bomen.

>> Klik op deze link als je met ons mee doet.

De regels die van toepassing zijn op trage wegen veranderden ingrijpend op 1 september 2019 door de invoering van het Gemeentewegendecreet. Dat heeft ook gevolgen voor de manier waarop de ligging en de breedte van de trage wegen worden vastgelegd. Dat is immers waarvoor een rooilijnplan dient. Het Gemeentewegendecreet bepaalt wat er minstens op zo’n plan te moet staan. Een woordje uitleg!

Voor het vijfde jaar op rij slaan BOS+ en CM de handen in elkaar om zo veel mogelijk mensen te laten bewegen in het groen, omdat het goed is voor je gezondheid. Heb je al gemerkt dat je stress afneemt na een stevige boswandeling? Of dat bewegen in het groen je slaapkwaliteit bevordert? En niet alleen je humeur, maar ook je lichaam geniet van buiten bewegen. Je krijgt minder fijn stof binnen en je houdt je inspanning langer vol in een groene omgeving. Ervaar het zelf en doe mee aan de uitdaging van 30-30 vanaf 7 maart.

Uitwisseling, inspiratie en een verkwikkende voorjaarswandeling: dat zijn de ingrediënten van de jaarlijkse Trefdag. Lokale werkgroepen en pleitbezorgers geven tips om trage wegen te behartigen. Het nieuwe Decreet Gemeentewegen krijgt specifieke aandacht. Bezoekers horen ervaringen uit de eerste hand.

Trage wegen waren vorige week opmerkelijk aanwezig in de actualiteit: dwangsommen, een dading, een bedrag met vele nullen... Een tragewegenverhaal dat tot de verbeelding van velen sprak. Maar voor Trage Wegen gaat het hierover: trage wegen zijn een collectief goed dat we moeten koesteren. Met een netwerk van naar schatting 40.000 km aan autovrije paden - waarvan een heel deel niet meer toegankelijk - heeft Vlaanderen het antwoord in handen op heel wat maatschappelijke uitdagingen. Dat is dan ook onze boodschap:

Heeft jouw werkgroep of je gemeente een tragewegenproject in de schuif liggen om een landelijke buurt te verbeteren? Bekijk dan zeker eens de oproep Buurten op den Buiten van de Koning Boudewijnstichting en de Vlaamse Landmaatschappij. Het doel van deze projectoproep: mensen ondersteunen die een concreet project willen realiseren voor hun buurt of dorp met landelijk karakter. Het gaat om projecten die de kwaliteit van het leven in een dorp of buurt verbeteren en de contacten bevorderen tussen een ruime en diverse groep van bewoners.

Op 1 september 2019 trad het decreet houdende de gemeentewegen (afgekort: Gemeentewegendecreet) in werking. Zoals geweten zorgt dit nieuwe reglementair kader voor heel wat veranderingen, ook op het vlak van trage wegen. Dé hamvraag die we de afgelopen weken en maanden steeds meer te horen kregen is dan ook... op wélke manier kan ik mijn gemeente aanzetten tot actie? Vandaag: het verzoek tot erkenning van een gemeenteweg.

Op 1 december 2019 verzamelden bijna 400 mensen aan het gemeenteschooltje van Nederhasselt, deelgemeente van Ninove. De reden? De feestelijke inhuldiging van een wandellus, mét de officiële opening van enkele buurtwegen die hersteld en heringericht werden. Meteen een ferm antwoord op de vraag ‘Zijn buurtwegen nog wel van deze tijd?’

Het nieuwe decreet over de gemeentewegen: we hebben er al veel over geschreven, de laatste maanden. In dit e-zine, maar nu ook in een Praktijkboek Gemeentewegen - uitgegeven bij Die Keure - met een fikse bijdrage van collega Steven Clays. Deze praktijkgerichte gids geeft een gedetailleerd beeld van het nieuwe decreet. De nieuwe regelgeving wordt gekaderd en waar nodig geïnterpreteerd. Decreetartikels worden vertaald naar concrete procedures. De gevolgen van de herziening van de fameuze buurtwegenwet worden in kaart gebracht. Bijzondere aandacht gaat naar de koppeling met sectorregelgeving zoals het omgevingsrecht.

Lekker gaan uiteten: heel wat mensen doen het graag en vaak. Mensen spenderen dan heel wat tijd aan het zoeken van het 'juiste' restaurant. Ze checken menukaarten, lezen recensies, wikken en wegen om dan een tafeltje te reserveren. Dat staat in schril contrast met de beslissing over hóe ze naar het restaurant gaan. Met de auto, dat spreekt toch vanzelf?

De Week van de Mobiliteit was de ideale gelegenheid om die evidentie bij te stellen. Want onderweg valt zoveel meer te beleven als je die automatische piloot thuis laat. Dat toonden we aan met een etentje met een wel heel bijzondere aanloop.

Page 1 of 30

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.