Lubbeek

De gemeente Lubbeek werkt aan een tragewegenplan voor Linden, Pellenberg, Lubbeek centrum en Binkom. Dat plan is gebaseerd op de suggesties en opmerkingen van iedereen die de trage wegen in deze deelgemeenten wel eens gebruikt of wil gebruiken.

Wat is er al gebeurd?

Alle trage wegen in Lubbeek zijn in kaart gebracht. Ook die wegen die er zouden moeten zijn maar om uiteenlopende redenen verdwenen. Terreinbezoeken leerden wat de actuele toestand van het netwerk is: welke wegen zijn toegankelijk? Welke wegen zijn verdwenen? Zijn ze smal of breed, verhard of onverhard?

Op basis van deze inventaris maakten we een evaluatiekaart. Op die kaart kan je zien welke wegen vandaag bruikbaar zijn en welke niet.

Met evaluatiekaarten en bijhorende evaluatiebundels van alle deelgemeenten, trokken we op 9 mei naar een infoavond in Lubbeek. Het project werd er voorgesteld en aan de aanwezigen werd uitgelegd hoe zijn met de kaarten en de bundels hun mening per weg kunnen te kennen geven.

Op 8 juli organiseerde Vormingplus Oost-Brabant en Trage Wegen vzw een wandeling langs de wegen in Lubbeek. Op die manier kreeg je de kans om al eens van ideëen te wisselen over de wenselijkheid van de wegen. Er konden ook vragen gesteld worden en de wandeling kon je helpen om per weg een mening te formuleren in de evaluatiebundels.

De ingevulde evaluatiebundels konden tot 22 juli ingediend worden op het gemeentehuist, t.a.v. Theo Abts.

Op basis van alle antwoorden van de tragewegengebruikers gingen we tijdens de evaluatieavonden op zoek naar de beste oplossing voor iedereen. De evaluatieavonden vonden plaats op de volgende data en locatie:

dinsdag 4 september om 19u30: evaluatieavond Pellenberg, in de refter van de gemeenteschool van Pellenberg

woensdag 5 september om 19u30: evaluatieavond Linden, in de refter van de gemeenteschool van Linden

maandag 10 september om 19u30: evaluatieavond Lubbeek, in de raadzaal van het gemeentehuis

dinsdag 11 september om 19u30: evaluatieavond Binkom, in zaal Santro

 

Het vervolg?

Op basis van de schriftelijke reacties en de verslagen van de evaluatieavonden (zie 'Documenten'), zal Trage Wegen vzw een adviesnota en wenselijkheidskaart maken voor elke deelgemeente van Lubbeek. Beide documenten zullen begin 2013 voorgesteld worden aan het nieuwe gemeentebestuur.

Op basis van het publieksadvies zal de gemeente een beleidsplan opmaken voor de trage wegen in Linden, Pellenberg, Lubbeek centrum en Binkom. In dat beleidsplan bepaalt de stad wanneer ze welke wegen zal aanpakken en welke structurele maatregelen nodig zijn om het tragewegennet te verbeteren. Terreinrealisaties volgen op korte, middellange en lange termijn. Ook bij deze realisaties zal Trage Wegen vzw de gemeente begeleiden.

 

Documenten

Linden

Evaluatiekaart Linden

Verslag evaluatieavond Linden

Pellenberg

Evaluatiekaart Pellenberg

Verslag evaluatieavond Pellenberg

Lubbeek

Evaluatiekaart Lubbeek

Verslag evaluatieavond Lubbeek

Binkom

Evaluatiekaart Binkom

Verslag evaluatieavond Binkom

 

Meer info nodig?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Nieuws

  • K2_FriAMCETE_November+0100RNovAMCET_1C3 Vraag van de maand: Vormen waterlopen een bedreiging voor de trage wegen die er naast lopen?

    De loop van beken en rivieren is dynamisch. Als waterlopen hun natuurlijke gang gaan, verplaatsen ze zich in de loop der tijden. Soms wordt aangehaald dat een buurtweg niet meer toegankelijk is omdat hij volgens de ligging in de Atlas der Buurtwegen nu ín de beek ligt. Dat zou betekenen dat heel wat gemeentewegen - of delen ervan - sinds de opmaak van de Atlas der Buurtwegen opgeslorpt zijn door de beek of rivier waar ze naast liepen. Deze kwestie zorgt vaak voor verwarring, zo blijkt uit de vele vragen die wij hierover binnen krijgen.

  • K2_FriPMCETE_October+0100ROctPMCET_1C3 Vraag van de maand: hoe dien je beroep in tegen de wijziging of opheffing van een gemeenteweg in een omgevingsvergunning?

    De tijd gaat snel: het Gemeentewegendecreet blies intussen zijn eerste verjaardagskaarsje uit. Op 1 september 2019 veranderden de regels die van toepassing zijn op trage wegen ingrijpend. > Eerder legden we al uit dat de grenzen van elke gemeenteweg bepaald worden door de rooilijnen ervan en dat die rooilijnen worden vastgesteld en gewijzigd door het aannemen van rooilijnplannen. Dat kan door het volgen van > de autonome procedure, maar dergelijke wijzigingen kunnen ook worden geïntegreerd in een omgevingsvergunning. We spreken daarom van > de geïntegreerde procedure, die we vorige maand uitvoerig toelichtten.  Als de gemeenteraad de rooilijn van een trage weg wijzigt of opheft in een omgevingsvergunningsdossier, dan geldt er een speciale beroepsprocedure. Een woordje uitleg.

Volledig nieuwsoverzicht