Lebbeke

Lebbeke werkt in samenwerking met Trage Wegen vzw en met de ondersteuning van de Provincie Oost-Vlaanderen aan een tragewegenplan. Hiervoor werd vanaf 2011 jaarlijks één deelgemeente onder de loep genomen, zodat na 5 jaar de trage wegen van de volledige gemeente in kaart gebracht en geëvalueerd zijn.

Wat is er gebeurd?

Heilig Kruis, Wieze, Hijzeide, Denderbelle en Lebbeke-centrum
Jobstudenten hebben alle trage wegen in kaart gebracht. Vervolgens is de gemeente Lebbeke samen met Trage Wegen vzw in 2011 gestart met een herwaarderingstraject van de trage wegen in Heilig-Kruis.  In 2012 kwam de gemeente Wieze aan bod. In 2013 volgde Hijzeide. En in 2014-2015 werd een herwaarderingsplan voor de trage wegen in Denderbelle opgemaakt. In 2017 kwam Lebbeke-centrum als laatste aan bod.

In een eerste stap van elk project finaliseerde de gemeente de inventaris en maakte Trage Wegen vzw een evaluatiekaart van de trage wegen in de betreffende deelgemeente. Op die kaart is te zien welk trage wegen toegankelijk zijn en welke niet.

Op de infoavonden werd het project toegelicht en konden aanwezigen een evaluatiekaart en een bijhorende evaluatiebundel meenemen. Via die bundel konden mensen over elke weg hun mening geven. Zo kwamen we te weten waarom mensen een weg wel of niet belangrijk vinden, wat er beter kan aan de wegen...

Met die info gingen we in elke deelgemeente naar een evaluatieavond, waar we op zoek gingen naar compromissen tussen de verschillende meningen. Op die manier kon Trage Wegen vzw voor elke weg een gedragen advies geven aan het schepencollege en prioriteiten vooropstellen.

Op basis van dat publieksadvies heeft de gemeente beleidsplan opgemaakt voor de trage wegen. In dat beleidsplan bepaalt de gemeente wanneer ze welke wegen zal aanpakken en welke structurele maatregelen nodig zijn om het tragewegennet te verbeteren.

Ondertussen zijn er al een mooi aantal wegen opnieuw opengesteld.

Het vervolg?

Verdere terreinrealisaties volgen op korte, middellange en lange termijn.

Documenten

Heilig-Kruis

Evaluatiekaart

Wenselijkheidskaart

Adviesnota
 

Wieze

Evaluatiekaart

Wenselijkheidskaart

Adviesnota

 

 Heizijde

Evaluatiekaart

Wenselijkheidskaart

Adviesnota

 

Denderbelle

Evaluatiekaart

Wenselijkheidskaart

Legende wenselijkheidskaart

Adviesnota

 

Lebbeke-centrum

Evaluatiekaart

Adviesnota

Wenslijkheidskaart

Meer info nodig?

Nathalie Willems, milieuambtenaar, te bereiken op 052/46 82 47 of This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Zowie Vangeel, projectmedewerker Trage Wegen vzw, te bereiken op 016/23 09 04 of This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


In samenwerking met

 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Nieuws

  • K2_FriAMCETE_November+0100RNovAMCET_1C3 Vraag van de maand: Vormen waterlopen een bedreiging voor de trage wegen die er naast lopen?

    De loop van beken en rivieren is dynamisch. Als waterlopen hun natuurlijke gang gaan, verplaatsen ze zich in de loop der tijden. Soms wordt aangehaald dat een buurtweg niet meer toegankelijk is omdat hij volgens de ligging in de Atlas der Buurtwegen nu ín de beek ligt. Dat zou betekenen dat heel wat gemeentewegen - of delen ervan - sinds de opmaak van de Atlas der Buurtwegen opgeslorpt zijn door de beek of rivier waar ze naast liepen. Deze kwestie zorgt vaak voor verwarring, zo blijkt uit de vele vragen die wij hierover binnen krijgen.

  • K2_FriPMCETE_October+0100ROctPMCET_1C3 Vraag van de maand: hoe dien je beroep in tegen de wijziging of opheffing van een gemeenteweg in een omgevingsvergunning?

    De tijd gaat snel: het Gemeentewegendecreet blies intussen zijn eerste verjaardagskaarsje uit. Op 1 september 2019 veranderden de regels die van toepassing zijn op trage wegen ingrijpend. > Eerder legden we al uit dat de grenzen van elke gemeenteweg bepaald worden door de rooilijnen ervan en dat die rooilijnen worden vastgesteld en gewijzigd door het aannemen van rooilijnplannen. Dat kan door het volgen van > de autonome procedure, maar dergelijke wijzigingen kunnen ook worden geïntegreerd in een omgevingsvergunning. We spreken daarom van > de geïntegreerde procedure, die we vorige maand uitvoerig toelichtten.  Als de gemeenteraad de rooilijn van een trage weg wijzigt of opheft in een omgevingsvergunningsdossier, dan geldt er een speciale beroepsprocedure. Een woordje uitleg.

Volledig nieuwsoverzicht