Hove

Hove is één van de gemeenten binnen het Landschapspark Zuidrand, een project van de Provincie Antwerpen. Binnen dit project werkt Hove samen met Trage Wegen vzw en met ondersteuning van de provincie Antwerpen aan een tragewegenplan. Dat plan is gebaseerd op de suggesties en opmerkingen van iedereen die de trage wegen in Hove wel eens gebruikt of wil gebruiken.

 

Wat is er al gebeurd?

Alle trage wegen van Hove zijn in kaart gebracht door Trage Wegen vzw. 

Vrijwilligers uit Hove kregen op 6 september een vorming 'Hoe trage wegen inventariseren'. Met de tragewegenkaart in de hand hebben de vrijwilligers alle wegen op het terrein geïnventariseerd. Voor elke weg gaven ze dan aan of het over een toegankelijke of ontoegankelijke weg gaat, welke verharding de weg heeft, welke verbinding de weg maakt...

Op basis van die inventarisatiegegevens werd een evaluatiekaart gemaakt. Op de evaluatiekaart is te zien welke trage wegen in Hove toegankelijk zijn en welke niet.

De evaluatiekaart en het volledige tragewegenproject werden toegelicht op de infoavond van 10 december. Daar kregen geïnteresseerden een evaluatiekaart en een bijhorende evaluatiebundel mee. Via de bundel kon iedereen over elke weg zijn of haar mening geven. Zo kwamen we te weten waarom een weg wel of niet belangrijk is, wat er beter kan aan de wegen...

Met de suggesties en opmerkingen die uit de vragenbundels kwamen, organiseerden we op 28 februari 2013 een tweede publieksavond. Tijdens deze evaluatieavond gingen we met alle aanwezige inwoners op zoek naar compromissen tussen de verschillende meningen. Op die manier kon Trage Wegen vzw voor elke weg een ruim gedragen advies geven aan het schepencollege van 22 april 2013. Van zodra het advies door het schepencollege is goedgekeurd, zal u het hier kunnen raadplegen.

 

 Evaluatiekaart 

 Vragenbundel

Adviesnota

Wenselijkheidskaart

 

Het vervolg?

Op basis van het publieksadvies zal de gemeente een beleidsplan maken voor de trage wegen in Hove. In dat beleidsplan bepaalt de gemeente wanneer ze welke wegen zal aanpakken en welke structurele maatregelen nodig zijn om het tragewegennet te verbeteren.

Terreinrealisaties volgen op korte, middellange en lange termijn.

 

Meer info nodig?

Roderik De Smet, ambtenaar Ruimtelijke Ordening, te bereiken op 03/460 33 47 of This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ilse Mertens, beleids- en projectmedewerker Trage Wegen vzw, te bereiken op 09/331 59 23 of  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

In Samenwerking met

Logohove

 

Logo Apen

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Nieuws

  • K2_FriAMCETE_November+0100RNovAMCET_1C3 Vraag van de maand: Vormen waterlopen een bedreiging voor de trage wegen die er naast lopen?

    De loop van beken en rivieren is dynamisch. Als waterlopen hun natuurlijke gang gaan, verplaatsen ze zich in de loop der tijden. Soms wordt aangehaald dat een buurtweg niet meer toegankelijk is omdat hij volgens de ligging in de Atlas der Buurtwegen nu ín de beek ligt. Dat zou betekenen dat heel wat gemeentewegen - of delen ervan - sinds de opmaak van de Atlas der Buurtwegen opgeslorpt zijn door de beek of rivier waar ze naast liepen. Deze kwestie zorgt vaak voor verwarring, zo blijkt uit de vele vragen die wij hierover binnen krijgen.

  • K2_FriPMCETE_October+0100ROctPMCET_1C3 Vraag van de maand: hoe dien je beroep in tegen de wijziging of opheffing van een gemeenteweg in een omgevingsvergunning?

    De tijd gaat snel: het Gemeentewegendecreet blies intussen zijn eerste verjaardagskaarsje uit. Op 1 september 2019 veranderden de regels die van toepassing zijn op trage wegen ingrijpend. > Eerder legden we al uit dat de grenzen van elke gemeenteweg bepaald worden door de rooilijnen ervan en dat die rooilijnen worden vastgesteld en gewijzigd door het aannemen van rooilijnplannen. Dat kan door het volgen van > de autonome procedure, maar dergelijke wijzigingen kunnen ook worden geïntegreerd in een omgevingsvergunning. We spreken daarom van > de geïntegreerde procedure, die we vorige maand uitvoerig toelichtten.  Als de gemeenteraad de rooilijn van een trage weg wijzigt of opheft in een omgevingsvergunningsdossier, dan geldt er een speciale beroepsprocedure. Een woordje uitleg.

Volledig nieuwsoverzicht