Grobbendonk

 

Grobbendonk werkt in samenwerking met Trage Wegen vzw aan een tragewegenplan. Dat plan is gebaseerd op de suggesties en opmerkingen van iedereen die de trage wegen in Grobbendonk wel eens gebruikt of wil gebruiken.


Wat is er al gebeurd?

In 2002 is er een tragewegenplan gemaakt voor Bouwel.

In 2011 werd een tragewegenproject opgestart voor de andere trage wegen in Grobbendonk. Al deze wegen zijn in kaart gebracht en voor elke weg werd aangegeven of het over een toegankelijke of ontoegankelijke weg gaat, welke verharding de weg heeft, welke verbinding de weg maakt... Op basis van die gegevens heeft Trage Wegen vzw een evaluatiekaart gemaakt. Op de evaluatiekaart is te zien welk trage wegen in Grobbendonk toegankelijk zijn en welke niet.

Op de infoavond werd het project toegelicht en konden aanwezigen een evaluatiekaart en een bijhorende evaluatiebundel meenemen. Via de bundel konden mensen over elke weg hun mening geven. Zo kwamen we te weten waarom mensen een weg wel of niet belangrijk vinden, wat er beter kan aan de wegen...

Met die info gingen we naar een evaluatieavond, waar we op zoek gingen naar compromissen tussen de verschillende meningen. Op die manier kon Trage Wegen vzw voor elke weg een gedragen advies geven aan het schepencollege en prioriteiten vooropstellen.


Het vervolg?

Op basis van het publieksadvies zal de gemeente een beleidsplan maken voor de trage wegen in Grobbendonk. In dat beleidsplan bepaalt de gemeente wanneer ze welke wegen zal aanpakken en welke structurele maatregelen nodig zijn om het tragewegennet te verbeteren.

Terreinrealisaties volgen op korte, middellange en lange termijn.

 

Meer info nodig?

Anouk De Wit, milieuambtenaar, te bereiken op 014/50 78 93 of This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ilse Mertens, beleids- en projectmedewerker Trage Wegen vzw, te bereiken op 09/331 59 23 of This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Documenten

infofolder

evaluatiekaart en -bundel deelgebied A

evaluatiekaart en -bundel deelgebied B

Adviesnota

Wenselijkheidskaart Grobbendonk-Noord

Wenselijkheidskaart Grobbendonk-Zuid

In samenwerking met

 

Logo GD

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Nieuws

  • K2_FriPMCETE_January+0100RJanPMCET_0C3 Vraag van de maand: Mag Infrabel eenzijdig spoorwegovergangen afsluiten?

    Onze mailbox zat de afgelopen maanden prop- en propvol met vragen over het plots afsluiten van overwegen. De problematiek duikt inderdaad zowat overal op: van > Zottegem en de Vlaamse Ardennen, over > Denderleeuw en > Ieper tot > Beringen
    Eén constante in het hele verhaal blijkt de rol van Infrabel te zijn. De spoorwegbeheerder is er rotsvast van overtuigd dat ze eenzijdig en autonoom overwegen mogen opheffen. Maar is dat wel zo? Een juridische zoektocht dringt zich op!

  • K2_FriAMCETE_November+0100RNovAMCET_1C3 Vraag van de maand: Vormen waterlopen een bedreiging voor de trage wegen die er naast lopen?

    De loop van beken en rivieren is dynamisch. Als waterlopen hun natuurlijke gang gaan, verplaatsen ze zich in de loop der tijden. Soms wordt aangehaald dat een buurtweg niet meer toegankelijk is omdat hij volgens de ligging in de Atlas der Buurtwegen nu ín de beek ligt. Dat zou betekenen dat heel wat gemeentewegen - of delen ervan - sinds de opmaak van de Atlas der Buurtwegen opgeslorpt zijn door de beek of rivier waar ze naast liepen. Deze kwestie zorgt vaak voor verwarring, zo blijkt uit de vele vragen die wij hierover binnen krijgen.

Volledig nieuwsoverzicht