Geetbets

Geetbets bezit een schat aan trage wegen. Die schat wil de gemeente, in samenerking met Trage Wegen vzw, opwaarderen en teruggeven aan haar inwoners.

 

Wat is er al gebeurd?

De voorbije jaren werden alle trage wegen in kaart gebracht en geïnventariseerd door vrijwilligers. Deze vrijwilligers gingen na of de wegen nog toegankelijk zijn, welk type verharding ze hebben, hoe breed ze op terrein zijn, wat eventuele obstakels op de wegen zijn... En namen ze foto's van die wegen.

In 2014 besliste het gemeentebestuur om te starten met de evaluatie van de trage wegen. Het bestuur wil met andere woorden nagaan wat de inwoners in de toekomst willen met deze trage wegen. Welke wegen zijn belangrijk, wat dient er aan te veranderen... Op 10 juni 2014 vond in dat kader een infoavond plaats voor het eerste deelgebied, ten westen van de oude Ijzerenweg. Een 15 geïnteresseerden kwamen er te weten wat het tragewegenproject voor ogen heeft, kwamen te weten hoe zij daarin een rol kunnen spelen en kregen de kans om vragen te stellen. Nadien konden ze een evaluatiekaart en -bundel meenemen. Aan de hand van deze twee documenten kunnen ze hun mening geven over elke trage weg die in het deelgebied valt.

Het vervolg?

Alle inwoners krijgen nu de kans om via de evaluatiebundel hun schriftelijke mening over de trage wegen te kennen te geven. Ten laatste op 4 augustus worden de ingevulde bundels ingediend bij de milieudienst van de gemeente (t.a.v. Wim Compernolle) en vervolgens zorgt Trage Wegen vzw voor de synthetisering ervan. Met die synthese trekken we naar een tweede inwonersvergadering, de evaluatieavond. Tijdens deze evaluatieavond proberen we op basis van de schriftelijke reacties tot een gedragen advies voor elke weg te komen. Alle adviezen worden ten slotte in de vorm van een adviesnota en een wenselijkheidskaart voorgesteld aan het gemeentebestuur. Op die manier weet de gemeente waar het meest vraag naar is en kan ze die zaken realiseren op het terrein.

 

De evaluatieavond vindt plaats op 21 oktober 2014 om 19u30 in de raadzaal van het gemeentehuis (dorpstraat 7 te Geetbets).

 

Meer info nodig?

Wim Compernolle - milieuambtenaar Geetbets - Dorpstraat 7 te 3450 Geetbets - 011/58 65 62 - This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ilse Mertens - projectmedewerker Trage Wegen vzw- Kasteellaan 349A te 9000 Gent - 09/331 59 23 - This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. )

 

Documenten

Voorlopige evaluatiekaart

Evaluatiebundel

Zie je nog fouten op de evaluatiekaart? Laat het dan zeker weten aan Ilse Mertens.

 

In samenwerking met

hoofding

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Nieuws

  • K2_WedPMCESTE_September+0200RSepPMCEST_1C3 Vraag van de maand: hoe verloopt de aanmaak, wijziging of opheffing van een gemeentelijk rooilijnplan (deel 3: de geïntegreerde procedure)?

    De tijd gaat snel: het Gemeentewegendecreet blies intussen zijn eerste verjaardagskaarsje uit. Op 1 september 2019 veranderden de regels die van toepassing zijn op trage wegen ingrijpend. > Eerder legden we al uitdat de grenzen van elke gemeenteweg bepaald worden door de rooilijnen ervan en dat die rooilijnen worden vastgesteld en gewijzigd door het aannemen van rooilijnplannen. Dat kan door het volgen van > de autonome procedure, maar dergelijke wijzigingen kunnen ook worden geïntegreerd in een omgevingsvergunning. We spreken daarom van > de geïntegreerde procedure, maar hoe verloopt die nu precies?

  • K2_TuePMCESTE_September+0200RSepPMCEST_1C3 Fijner fietsen in Brussel met de BikeNodes

    Fietsen in Brussel zit in de lift. Dankzij zo'n 40 km nieuwe fietspaden, dankzij de vele campagnes. En nu is er ook een app die fietsers helpt om fijne routes te vinden. De app BikeNode verzamelt meer dan 250 km aan fietsroutes, in, door en naar onze hoofdstad. Tijdens de lockdown bleek al dat er maar weinig uitgestippelde fietsroutes zijn in Brussel. En een systeem als de fietsknooppunten bestond er evenmin.

Volledig nieuwsoverzicht