Brakel

De gemeente Brakel werkt aan een tragewegenplan voor Elst. Het trage wegenplan voor de deelgemeente Everbeek-beneden is in 2012 al volledig afgerond. Het plan is gebaseerd op de suggesties en opmerkingen van iedereen die de trage wegen in deze deelgemeente wel eens gebruikt of wil gebruiken. Op 23 september ging het project in Elst van start en kozen geïnteresseerden een deelgebied om te inventariseren.

Wat is er al gebeurd?

Samen met een groep enthousiaste vrijwilligers zijn alle trage wegen van Elst in kaart gebracht. Ook die wegen die er zouden moeten zijn maar om uiteenlopende redenen verdwenen. Terreinbezoeken leren wat de actuele toestand van het netwerk is: welke wegen zijn toegankelijk? Welke wegen zijn verdwenen? Zijn ze smal of breed, verhard of onverhard?

Op basis van deze inventaris hebben we een evaluatiekaart gemaakt. Op die kaart kan je zien welke wegen vandaag bruikbaar zijn en welke niet. Op de infoavond van 6 april is de kaart voorgesteld in Elst.

Burgers geven hun mening

Met de kaart en een evaluatiebundel verzamelen we de mening van de bewoners over trage wegen in Elst. Burgers laten weten welke wegen volgens hen dringend een onderhoudsbeurt nodig hebben. Ze duiden missing links aan en geven suggesties voor een betere bedding of bewegwijzering.

Op basis van alle antwoorden van de tragewegengebruikers uit Elst gaan we weg per weg op zoek naar de beste aanpak. Dat doen we tijdens een publieke discussie, de evaluatieavond. Voor elke weg formuleren de aanwezigen een advies aan het stadsbestuur. Daarbij leggen we de focus op prioriteiten en oplossingen.

Het verslag van die discussies vormt - samen met de schriftelijke reacties - de basis voor de adviesnota voor het stadsbestuur. 

Het vervolg?

Op basis van het publieksadvies wordt een adviesnota opgemaakt voor de gemeente door Trage Wegen vzw. Nadien zal de gemeente een beleids- en actieplan opmaken voor de trage wegen in Elst. In dat beleids- en actieplan bepaalt de stad wanneer ze welke wegen zal aanpakken en welke structurele maatregelen nodig zijn om het tragewegennet te verbeteren. Terreinrealisaties volgen op korte, middellange en lange termijn.

Alle data op een rijtje

Vrijdag 13 november : Deadline inleveren inventarisatiefiches
Woensdag 6 april, 19u30: Infoavond Elst (Jeugdhuis Rustica)
Woensdag 1 juni, 19u30: Evaluatieavond Elst (Jeugdhuis Rustica)

 

Documenten Elst : 

Werkkaart Elst Overzichtskaart
Werkkaart Elst Inventarisgebied 1
Werkkaart Elst Inventarisgebied 2
Werkkaart Elst Inventarisgebied 3
Werkkaart Elst Inventarisgebied 4
Werkkaart Elst Inventarisgebied 5
Werkkaart Elst Inventarisgebied 6
Werkkaart Elst Inventarisgebied 7
Werkkaart Elst Inventarisgebied 8
Werkkaart Elst Inventarisgebied 9
Werkkaart Elst Inventarisgebied 10
Werkkaart Elst Inventarisgebied 11
 

Inventaris fiche

 

Handleiding inventariseren

Evaluatiekaart Elst

Evaluatiebundel Elst

 

Meer info?

Sandy Casieris, milieuambtenaar Brakel, 055-43 17 60 of This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Maxime Vancoillie, projectmedewerker Trage Wegen vzw, 09-331 59 24 of This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Nieuws

  • K2_WedPMCESTE_September+0200RSepPMCEST_1C3 Vraag van de maand: hoe verloopt de aanmaak, wijziging of opheffing van een gemeentelijk rooilijnplan (deel 3: de geïntegreerde procedure)?

    De tijd gaat snel: het Gemeentewegendecreet blies intussen zijn eerste verjaardagskaarsje uit. Op 1 september 2019 veranderden de regels die van toepassing zijn op trage wegen ingrijpend. > Eerder legden we al uitdat de grenzen van elke gemeenteweg bepaald worden door de rooilijnen ervan en dat die rooilijnen worden vastgesteld en gewijzigd door het aannemen van rooilijnplannen. Dat kan door het volgen van > de autonome procedure, maar dergelijke wijzigingen kunnen ook worden geïntegreerd in een omgevingsvergunning. We spreken daarom van > de geïntegreerde procedure, maar hoe verloopt die nu precies?

  • K2_TuePMCESTE_September+0200RSepPMCEST_1C3 Fijner fietsen in Brussel met de BikeNodes

    Fietsen in Brussel zit in de lift. Dankzij zo'n 40 km nieuwe fietspaden, dankzij de vele campagnes. En nu is er ook een app die fietsers helpt om fijne routes te vinden. De app BikeNode verzamelt meer dan 250 km aan fietsroutes, in, door en naar onze hoofdstad. Tijdens de lockdown bleek al dat er maar weinig uitgestippelde fietsroutes zijn in Brussel. En een systeem als de fietsknooppunten bestond er evenmin.

Volledig nieuwsoverzicht