Begeleiding gemeenten

Trage Wegen vzw bouwde de voorbij 10 jaar een stevige expertise op in het begeleiden van lokale besturen die werk willen maken van hun trage wegen. Trage Wegen verzorgt  een eenmalige vormingssessie of de complete procesbegeleiding: van inventarisatie tot gebruikersparticipatie, van ontwerp tot terreinwerk. Wij ondersteunen steden en gemeenten bij elke stap naar een doordacht lokaal netwerk van trage wegen.

Module 1: opmaken van een inventaris trage wegen

tw_klein326Het juridisch statuut van trage wegen komt vaak niet overeen met de reële situatie. Buurtwegen zijn verdwenen of in onbruik geraakt. Voor andere paden of wegels is het recht op openbare doorgang onduidelijk. Een actuele inventaris van het lokale netwerk vermijdt verwarring en betwisting én legt nieuwe kansen bloot. Trage Wegen brengt het lokaal netwerk in kaart. Buurtbewoners verkennen de wegen en hun toestand op het terrein. Een GIS-databank bundelt per weg alle nodige gegevens: het juridisch statuut, de toestand op het terrein, knelpunten en fotomateriaal. Het eindproduct is een actuele inventaris die het startpunt vormt voor een duurzaam tragewegenbeleid.

 

Module 2: naar een gedragen visie

tw_klein452We ontwikkelen een breed gedragen visie voor de trage wegen van het studiegebied. Overleg is daarbij hét sleutelwoord. We werken nauw samen met betrokken ambtenaren, schepenen en vrijwilligers. Ervan uitgaand dat de lokale gebruikers van trage wegen de situatie op het terrein het best kennen en weten waar er knelpunten en kansen zijn, krijgen zij een belangrijke rol in het proces. Wandelaars, fietsers, jeugdbewegingen, landbouwers, natuurverenigingen… We betrekken er zo veel mogelijk verschillende gebruikers van trage wegen bij.

Trage Wegen begeleidt de gemeente bij elk van de stappen van het project en leidt de bewonersparticipatie in goede banen. Weg per weg krijgen alle trage wegen een gericht advies. Hoe wordt de weg best ingericht? Welke wegen die vandaag niet toegankelijk zijn, zijn belangrijk voor het toekomstig tragewegennetwerk? Zijn er problemen met bestaande wegen?

De verschillende meningen worden geïntegreerd in een realistisch herwaarderingsplan. Hiermee kan de gemeente aan de slag om realisaties op het terrein uit te voeren.

Module 3: uitvoeringen op het terrein

tw_klein254In een module 3 helpen we de gemeente om de visie die voortvloeide uit de bewonersparticipatie, uit te voeren op het terrein. We vertalen deze visie naar een concreet actieprogramma, met een overzicht van de ingrepen op korte en langere termijn. De gemeente kan daarbij vier sporen volgen:

  1. Opmaak van uitvoeringsfiches voor elk van de wegen en opstart van 1 of meer terreinrealisaties
  2. Begeleiding bij de volledige uitvoering van 1 (eventueel 2) verdwenen wegen (aangelandenoverleg, opmaak van een bestek, aanvragen van vergunningen, …)
  3. Opmaak van een onderhoudsplan
  4. Draagvlakvergrotende maatregelen (ondersteuning bij het uitstippelen van recreatieve routes, het ontwerpen van een tragewegenkaart, naamgeving van trage wegen en plaatsen van naambordjes).

Bij elk van de terreinrealisaties staat een natuurtechnische inrichting van de wegen voorop. Wegen worden op een ecologische manier aangelegd, met zo weinig mogelijk impact op de natuurwaarden in hun omgeving.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Nieuws

  • K2_WedPMCESTE_September+0200RSepPMCEST_1C3 Vraag van de maand: hoe verloopt de aanmaak, wijziging of opheffing van een gemeentelijk rooilijnplan (deel 3: de geïntegreerde procedure)?

    De tijd gaat snel: het Gemeentewegendecreet blies intussen zijn eerste verjaardagskaarsje uit. Op 1 september 2019 veranderden de regels die van toepassing zijn op trage wegen ingrijpend. > Eerder legden we al uitdat de grenzen van elke gemeenteweg bepaald worden door de rooilijnen ervan en dat die rooilijnen worden vastgesteld en gewijzigd door het aannemen van rooilijnplannen. Dat kan door het volgen van > de autonome procedure, maar dergelijke wijzigingen kunnen ook worden geïntegreerd in een omgevingsvergunning. We spreken daarom van > de geïntegreerde procedure, maar hoe verloopt die nu precies?

  • K2_TuePMCESTE_September+0200RSepPMCEST_1C3 Fijner fietsen in Brussel met de BikeNodes

    Fietsen in Brussel zit in de lift. Dankzij zo'n 40 km nieuwe fietspaden, dankzij de vele campagnes. En nu is er ook een app die fietsers helpt om fijne routes te vinden. De app BikeNode verzamelt meer dan 250 km aan fietsroutes, in, door en naar onze hoofdstad. Tijdens de lockdown bleek al dat er maar weinig uitgestippelde fietsroutes zijn in Brussel. En een systeem als de fietsknooppunten bestond er evenmin.

Volledig nieuwsoverzicht