Aalst

Dpoortje aalste stad Aalst werkt aan een tragewegenplan voor Moorsel, Meldert en Baardegem. Dat plan is gebaseerd op de suggesties en opmerkingen van iedereen die de trage wegen in deze deelgemeenten wel eens gebruikt of wil gebruiken.

Wat is er al gebeurd?

Samen met een groep enthousiaste vrijwilligers brachten we alle trage wegen in Moorsel, Meldert en Baardegem in kaart. Ook die wegen die er zouden moeten zijn maar om uiteenlopende redenen verdwenen. Terreinbezoeken leerden wat de actuele toestand van het netwerk is: welke wegen zijn toegankelijk? Welke wegen zijn verdwenen? Zijn ze smal of breed, verhard of onverhard?

Op basis van deze inventaris maakten we een evaluatiekaart. Op die kaart kan je zien welke wegen vandaag bruikbaar zijn en welke niet.

Burgers geven hun mening

Met de kaart en een vragenfiche verzamelden we de mening van de Aalstenaar over trage wegen in Moorsel, Baardegem en Meldert. Burgers lieten weten welke wegen hebben volgens dringend een onderhoudsbeurt nodig hebben. Ze duidden missing links aan en gaven suggesties voor een betere bedding of bewegwijzering.

Op basis van alle antwoorden van de tragewegengebruikers uit Moorsel, Meldert en Baardegem gingen we weg per weg op zoek naar de beste aanpak. Dat deden we tijdens twee publieke discussies, de evaluatieavonden. Voor elke weg formuleerden de aanwezigen een advies aan het stadsbestuur. Daarbij legden we de focus op prioriteiten en oplossingen.

Het verslag van die discussies vormt - samen met de schriftelijke reacties - de basis voor de adviesnota voor het stadsbestuur. 

Het vervolg?

Op basis van het publieksadvies zal de stad een beleidsplan opmaken voor de trage wegen in Meldert, Moorsel en Baardegem. In dat beleidsplan bepaalt de stad wanneer ze welke wegen zal aanpakken en welke structurele maatregelen nodig zijn om het tragewegennet te verbeteren. Terreinrealisaties volgen op korte, middellange en lange termijn.

Meer info nodig?

  • Kurt Van Impe, dienst Mobiliteit van de stad Aalst - 053/73 25 11 of This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  • Hanne Van Herck, projectmedewerker Trage Wegen vzw - 09/331 59 25 of This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief



Trage Wegen draagt zorg voor je privacy. Door je in te schrijven op onze nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Nieuws

  • K2_FriAMCETE_November+0100RNovAMCET_1C3 Vraag van de maand: Vormen waterlopen een bedreiging voor de trage wegen die er naast lopen?

    De loop van beken en rivieren is dynamisch. Als waterlopen hun natuurlijke gang gaan, verplaatsen ze zich in de loop der tijden. Soms wordt aangehaald dat een buurtweg niet meer toegankelijk is omdat hij volgens de ligging in de Atlas der Buurtwegen nu ín de beek ligt. Dat zou betekenen dat heel wat gemeentewegen - of delen ervan - sinds de opmaak van de Atlas der Buurtwegen opgeslorpt zijn door de beek of rivier waar ze naast liepen. Deze kwestie zorgt vaak voor verwarring, zo blijkt uit de vele vragen die wij hierover binnen krijgen.

  • K2_FriPMCETE_October+0100ROctPMCET_1C3 Vraag van de maand: hoe dien je beroep in tegen de wijziging of opheffing van een gemeenteweg in een omgevingsvergunning?

    De tijd gaat snel: het Gemeentewegendecreet blies intussen zijn eerste verjaardagskaarsje uit. Op 1 september 2019 veranderden de regels die van toepassing zijn op trage wegen ingrijpend. > Eerder legden we al uit dat de grenzen van elke gemeenteweg bepaald worden door de rooilijnen ervan en dat die rooilijnen worden vastgesteld en gewijzigd door het aannemen van rooilijnplannen. Dat kan door het volgen van > de autonome procedure, maar dergelijke wijzigingen kunnen ook worden geïntegreerd in een omgevingsvergunning. We spreken daarom van > de geïntegreerde procedure, die we vorige maand uitvoerig toelichtten.  Als de gemeenteraad de rooilijn van een trage weg wijzigt of opheft in een omgevingsvergunningsdossier, dan geldt er een speciale beroepsprocedure. Een woordje uitleg.

Volledig nieuwsoverzicht