Trage wegen in je buurt

Duid jouw woonplaats aan en wij personaliseren onze website voor jou.

De kaart

OF

Je postcode

Verstuur
 

Nieuws (555)

Elk jaar, midden oktober, ontdekken duizenden mensen de vele facetten van trage wegen tijdens het actieweekend de Dag van de Trage Weg. Op zo'n 200 locaties organiseren lokale werkgroepen, burgers en gemeenten allerlei wandelingen, fietstochten en andere activiteiten op langs en over trage wegen. In 2015 bracht de Dag van de Trage Weg zo'n 20.000 mensen op de been.

Ga op stap en verken de grens tussen West-Vlaanderen en Noord-Frankrijk: de Schreve. Ontdek de grenzeloze duinen, het Heuvelland, de oneindige vlaktes van de Moeren/Moëres of wandel langs een grensrivier als de Leie... Van De Panne tot Risquons-Tout, het Vagevuur/Purgatoire in Rekkem.

Onze zustervereniging Sentiers.be kreeg in januari groen licht voor een mooi project. In samenwerking met het Waals gewest maken ze een digitale atlas van het volledige lokale wegennet (straten, wegen en trage wegen) in 17 pilootgemeenten. Het pilootproject loopt 24 maanden en zal leiden tot een methodologie voor de inventarisatie van het lokaal wegennet die in heel Wallonië zal uitgevoerd worden.

Open ruimte is een brandend actueel thema. Op 17 en 18 maart organiseert de VRP (Vereniging voor Ruimte & Planning) samen met Ruimte Vlaanderen, de VLM en een heleboel partners een congres in Brussel. Open ruimte, open blik wil op een originele manier de kracht en het belang van open ruimte in de verf zetten.

Begin dit jaar verhuisde het tweede kantoor van Trage Wegen van Hasselt naar een groter en meer centraal gelegen kantoor in Leuven. De ideale uitvalsbasis voor onze projecten in het centrum en het oosten van het land. Het kantoor zal bemand worden door onze medewerkers Dries Elst en Zowie Vangeel en hun team van vrijwilligers.

Trage Wegen vzw
Tiensesteenweg 63
3010 Leuven

016 23 09 04

Voor alle duidelijkheid: het kantoor in Gent blijft operationeel.

We kondigden het aan als een uitwisselingsnamiddag. Ruim 180 aanwezigen waren gisteren getuige: de voorstelling van de toekomstvisie van Trage Wegen werd een gesmaakte tour de force die de trage wegen stevig verankert in het maatschappelijk debat over omgeving en mobiliteit. Een namiddag vol inspirerende ideeën, begeesterde discussies en sympathieke ontmoetingen die nog lang zullen nazinderen. Enkele sfeerbeelden.

Wanneer een buurtweg wordt verlegd of afgeschaft, moet volgens artikel 29 van de Buurtwegenwet daarvoor een vergoeding betaald worden die door "deskundigen" wordt geschat. Hoe zit dit juist in elkaar? En over welke deskundigen gaat het?

Begin september 2015 schreven we al over de drieste aanpak van de VLM in de ruilverkaveling Willebringen De VLM wil er om te beginnen meer onverharde wegen dan afgesproken betonneren. En bovendien wil ze de betonstroken die voorzien waren voor de tweesporenwegen zodanig breed maken dat er het bijna niet meer over twee sporen gaat. Met die beslissingen legde de VLM het compromis dat na jarenlang onderhandelen met alle betrokkenen in het ruilverkavelingsgebied naast zich neer. Weg natuur- en erfgoedwaarde, hallo sluipverkeer.

Trage Wegen is op zoek naar een voltijdse medewerker medewerker voetgangersbeleid en cartografie Brussel. Een gedetailleerde omschrijving van taken en profiel vind je >> in deze pdf.
Solliciteren kan tot 15 februari. De geselecteerde kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek en een proef op 17 februari 2016.
Meer inlichtingen over de functie: Andy Vandevyvere, 09 331 59 20, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Voor ons nieuwe kantoor in Leuven zijn we op zoek naar gemotiveerde secretariaatsvrijwilligers (m/v/x). Een gedetailleerde omschrijving vind je >> in deze pdf. We nodigen je dan uit voor een gesprek op kantoor in Leuven. Meer inlichtingen over het vrijwilligerswerk: Dries Elst, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Trage Wegen is op zoek naar een voltijdse medewerker participatie / social design. Een gedetailleerde omschrijving van taken en profiel vind je >> in deze pdf.
Solliciteren kan tot 8 februari. De geselecteerde kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek en een proef op 11 februari 2016.
Meer inlichtingen over de functie: Andy Vandevyvere, 09 331 59 20, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ook fan van actieve vakanties, vol fiets- of wandelavontuur? Op zoek naar een geschikte route of bestemming? Naar de juiste schoenen, rugzak, tent of fiets? Antwoorden vind je ongetwijfeld op de vijfde editie van de Fiets en Wandelbeurs.

Vorige maand onderschepten we een 'thread' op de mailinglist van OSM.be waarop iemand aangaf dat er in Zemst plots een heel aantal nieuwe wegen werden ingetekend op OpenStreetmap. Of dit het gevolg is van de lancering van het >> nieuwe geo-loket voor trage wegen die we in het vorige e-zine aankondigden of gewoon een fervente wandelaar die nieuwe wegjes ontdekte, weten we niet. Maar we moedigen het zeker aan.

Cartesius is een gezamenlijk project van de Koninklijke Bibliotheek van België, het Rijksarchief in België, het Koninklijk museum voor Midden Afrika en het Nationaal Geografisch Instituut. Samen ontslutien ze hun historische geografische gegevens voor het grote publiek. Een ware goudmijn voor iedereen die van (historische) kaarten houdt.

In februari 2015 keurde de Gentse gemeenteraad het tragewegenplan Drongen goed. Hiermee gaf de stad het startschot voor de herwaardering van de trage wegen op haar grondgebied. Waar nodig werden een aantal wegen hersteld en kregen de trage wegen een speciaal naambordje. Dat alles met steun van de provincie Oost-Vlaanderen. Op de Dag van de Trage Weg werd de eerste fase van het netwerk in Drongen geopend, goed voor zo'n 30 km trage weg. De komende jaren zullen wegen waar nu nog ingrepen moeten aan gebeuren, aan het bestaande netwerk toegevoegd worden. Dat gaat om een 5 à 10-tal km.

Met het Groot dictee der Nederlandse taal in ons achterhoofd, kregen we de voorbije dagen een taalkundige vraag binnen op het secretariaat. D. uit Z. vroeg ons het volgende: "Als een buurtweg 'verplaatst' wordt naar de bedding van een andere buurtweg (of straat) is dit dan een 'verplaatsing' of een 'afschaffing'?". Het antwoord bevindt zich op de dunne grens tussen de semantiek en het administratief recht.

Verenigingen Voor Verkeersveiligheid is een projectwerking van het Netwerk Duurzame Mobiliteit. Met Verenigingen voor Verkeersveiligheid wil het Netwerk Duurzame Mobiliteit het Vlaamse verenigingsleven inspireren en activeren om ook binnen hun specifieke werking aandacht te hebben voor veilige en duurzame mobiliteit. Verenigingen voor Verkeersveiligheid werkt daartoe vooral op maat en biedt een ruim aanbod aan informatie, sensibiliseringsacties, begeleiding, expertise-uitbouw en financiële stimuli.

Alle info over de vacature vind je op >> www.duurzame-mobiliteit.be.

Op de Dag van de Trage Weg 2015 werden in Meerhout twee nieuwe trage bruggen ingehuldigd: een fiets- en wandelbrug over de Grote Nete die Meerhout met Balen verbindt en een boomstambrug die avonturiers naar het natuurgebied De Vloyen brengt. Een derde brug werd volledig vernieuwd. De bruggen werden meteen opgenomen in drie themawandelingen en maken deel uit van het wandelnetwerk 'Kempense Landduinen'. Dat alles onder het goedkeurend oog van meer dan 700 wandelaars.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Please wait