header02

Menen, 19 augustus Brussel, 1 & 2 september Turnhout, 8 & 9 september Zutendaal, 15 en 16 september Herzele, 25 & 26 augustus

Glasbak (BE) | De Weg & Schoen vol moed

MUSICAL WALKING PERFORMANCE - Interventies in Brussel (1.09) en Zutendaal (16.09)

WALKSHOP-PERFORMANCE
 'De Weg' - In Brussel (1.09, 10u/11u15/13u/14u15): praktische info en inschrijven (telkens 20 personen)

SYMPOSIA & WALKSHOPS in pdf
 

web Glasbak  Jordi Bover - voorkeur AndyDeze versie van de weg is een extra-large remake van voorbije edities van de weg/the way in België, Nederland en Spanje. De wandelperformance werd voor het eerst opgevoerd in 2007 in Pontós (Noord-Spanje) voor het site-specific festival MAPA. Een ouderwetse briefwisseling met als thema "de weg en "het onderweg zijn" vanuit alle mogelijke invalshoeken (fysieke, psychologische, historische, metafysische, technische, mystieke,...) ligt aan de basis van deze muzikale groepservaring. 

De niet-gemotoriseerde, onverharde landwegel strekt zich voor hen uit als muzikale partituur: de voetstappen geven het ritme aan, de bochten en de wendingen de melodie die samen de soundtrack worden van een wandeling. Die wordt tijdens het stappen samen met het publiek beluisterd via een centraal zendsysteem met individuele oortjes per toeschouwer. Liesbet en Barbara begeleiden het publiek op deze bevreemdende doortocht met beeld en klank. In deze feestelijke editie voor Sideways gebruiken ze alle ervaringen van voorbijgaande wegen om nu te komen tot de ultieme en misschien ook wel de laatste versie van de weg . "De Schapenweg in Brussel is voor hen de ideale weg. Hij heeft alles wat ze van een weg durven dromen. Geschiedenis, (taal)grens, de tegenstelling stad/platteland, een tunnel, een heuvel, een boomgaard, een picknickbank en een avontuurlijk verloop" We all know the way that we gotta go the way is the way that we gotta go the way. 

Glasbak - schoen vol moedSchoen vol moed: 'een ommegang bij zonsondergang op een rotonde'. In In een ultiem afscheid van fossiele brandstoffen tankt het collectief nog een laatste keer hun 'ouwen auto' vol en laten hem achter op een rond punt, in het middelpunt van de belangstelling. Dankbaar maken ze een rondedans en scheppen moed en pompen energie voor nieuwe avonturen in het post-car tijdperk. Een rond punt is een plek van transitie, van de 3 bewegingen van een overgangsritueel: de afscheiding, de liminale fase en de herintrede. Ze blijven hangen in de liminale fase zolang er twijfel is. Als volleerde masters of ceremony begeleiden ze het publiek langs de ondergang als herboren naar de uitgang. Na verschillende opvoeringen van de muzikale wandelperformance DE WEG in Spanje, België en Nederland keert Glasbak in SCHOEN VOL MOED terug naar de stad. En wel naar het walhalla van het hedendaagse transport: het rondpunt. Terwijl DE WEG een lineair patroon volgde en het verloop, de context en de geschiedenis van de weg las, willen ze nu vertrekken van een circulair patroon met zijn vloeiende oneindigheid als gevolg. Het rondpunt is een heel recent gegeven. Het is de moderne opvolger van het kruispunt, dat in de Germaanse traditie een heilige plaats was voor rechtspraak en ceremonies. Het is een ambigu gegeven in de urbanistiek. Icoon van beweging en toegankelijkheid, is het tegelijkertijd een verboden plaats, een vacuüm in het stedelijk landschap. Als in een droogtrommel zwiert alles en iedereen weg naar gezelligere bestemmingen. Het is een zwart gat, een opening waaruit nieuwe mogelijkheden opduiken. Daarom is het voor hen nu juist zo verleidelijk om hier stil te staan, waar niemand stil staat, waar je zelfs niet stil mág staan, en deze plaats in te nemen als een vluchtheuvel in onze grote spaghettiknoop.

 

Glasbak (BE)

web GlasbakLiesbet Swings en Barbara Van Hoestenberghe beginnen hun langlopende samenwerking bij de oprichting van MASKESMACHINE in 2000. Liesbet vanuit haar achtergrond als scenografe in de podiumkunsten, Barbara met haar academische bagage van sociologe, en haar muzikale vorming als violiste. Uit deze bijzondere kruisbestuiving ontstaat een weerbarstige muzikale cocktail. Beeld en beweging, ernst en humor, woord en muziek worden samengesmolten tot een immer evoluerende en explosieve toverbol. Uit de Antwerpse omzwervingen van de maskes ontstaat 'PLAKTANG' (Lowlands 2004) , een EP die het begin inluidt van een gestage muzikale trip langs nationale en internationale muziekpodia. De 'band' bestaat uit "4 maskes en ne gast", de optredens zijn "charmant irritant". In 2007 komt er een nieuwe cd 'GE KUN ET' (Glasbak 2007).
Niet lang daarna kiest Barbara de zuiderzon en verhuist naar Spanje. MASKESMACHINE, de 'band' staakt het vuren en onder de naam van hun vzw GLASBAK beginnen Van Hoestenberghe en Swings hun zoektocht naar een samenwerking over de grenzen. De interactieve muziekperformances DE WEG en SCHOEN VOL MOED blijven trouw aan het stokpaardje van het eerste uur, toen ze (g)rapten: "Het mobiliteitsvraagstuk is onze grootste preoccupatie". Het is volgens GLASBAK geen toeval dat de Griekse God van de weg Hermes tevens de uitvinder is van de lier.

www.glasbak.be