Trage wegen in je buurt

Duid jouw woonplaats aan en wij personaliseren onze website voor jou.

De kaart

OF

Je postcode

Verstuur
 

Nieuws (555)

Als fietser kan jij mee bepalen welke drie gemeenten en/of steden in juni 2015 de Publieksprijs Fietsgemeente/Fietsstad 2015 krijgen. Bovendien kan je leuke prijzen winnen via www.fietsgemeente2015.be/#vote-now

Op 9 mei, tijdens de actie 'Doorgang voor iedereen!', ontvingen wij vanuit Kappelle-op-den-Bos nog triestig nieuws. De tunnels Espenbos en Grote Kouter werden gesloten. Voor de trage wegen gebruiker verdwenen zo twee prachtige verbindingen die noord met zuid Ramsdonk verbonden.

Maar op het einde van de maand was er reden voor blijdschap: buurtweg 78 kan weer optimaal gebruikt worden. Dit is een mooie verbinding van de Molenstraat met de Vroonbaan en Ipsvoordestraat en laat zelfs de fietsers toe deze beide druk bereden autowegen te vermijden. Dat dit een verhaal was van vallen en opstaan, lees je in het relaas hierna.

Langs trage wegen genieten ook ruiters en menners van de rust en de natuur. Maar paarden zijn gevoelig. Ze schrikken sneller dan je denkt en proberen dan weg te vluchten. Ruiters en koetsiers kunnen dit niet altijd vermijden, daarom 10 tips om elkaar te helpen:

Op donderdag 21 mei vond in Merelbeke een infoavond plaats voor het project 'Wegspotters'. Wegspotters zijn vrijwilligers die regelmatig de staat van de trage wegen controleren en de knelpunten doorgeven aan de gemeente, die ze zo vlug mogelijk probeert op te lossen. Je leert alles over het project in het filmpje van AVS.

Op zaterdag 9 mei ontrolden tien burgergroepen een spandoek "Doorgang voor iedereen!". Zij vragen hun gemeentebestuur een belangrijke trage weg open te stellen, die momenteel niet (of niet over de volledige lengte) toegankelijk is voor publiek. Ze beklemtonen dat hun trage weg kansen biedt op het vlak van mobiliteit, verkeersveiligheid, landschapsbeleving, recreatie, groenvoorziening of speel- en ontmoetingsruimte.

Deze actiegroepen, organisaties of sympathisanten dagen hun gemeente uit om de nieuwe doorgang te realiseren vóór de Dag van de Trage Weg (tijdens het weekend van 17 en 18 oktober):

Onlangs kregen we volgende vraag binnen op het secretariaat: "Ons college van Burgemeester en schepenen wenst in te gaan op een verzoek van een particulier tot afschaffing van een buurtweg. Maar stellen zich de vraag wie de kosten draagt van het openbaar onderzoek (bij een stedenbouwkundige vergunning of milieuvergunning is het de aanvrager). Kan u mij hier een antwoord op geven?" Het antwoord: de gemeente. Enige uitleg is aangewezen...

We zetten onze trage wegen in de kijker tijdens het weekend van 17 en 18 oktober. Organiseer jij ook een activiteit voor de Dag van de Trage Weg? Een tocht langs de mooiste, bedreigde of minder gekende wegen. Een opruimactie of spel... àlle activiteiten op trage wegen zijn mogelijk. Laat je inspireren door het filmpje van de gemeente Lebbeke of op www.dagvandetrageweg.be. En schrijf je nu gratis in.

Op 28 mei staat de tweede editie van de Critical Mass Gent op het programma. Critical Mass, zegt u? Een aangenaam ritje, waarop alles op man- en vrouwkracht dat minder dan 30km/u rijdt welkom is: driewielers, bakfietsen, bmx’kes, kinderfietsjes (met of zonder steunwieltjes), tandems, …

Landschapswandelingen focussen vaak op natuur- of cultuurbeleving. Niet onterecht, want natuur en cultuur bepalen het landschap, ze geven er een waarde aan. Het landschap heeft echter ook een belevingswaarde, we worden er soms stil, verwonderd of boos van. Het landschap roept emoties op, emoties waar kunstenaars soms mee aan de slag gaan. 

Op 10 mei organiseert Pasar in Kortrijk een ganse dag activiteiten in en rond het stadscentrum. Eentje ervan is een schattenzoektocht voor kinderen langs trage wegen. Meer info en inschrijven kan op http://www.pasar.be/stad/kortrijk/kortrijk.asp

Voetgangerscolloquium

Op 12 mei (in de voormiddag) vindt het voetgangerscolloquium plaats. Ook Trage Wegen vzw staat op het programma met "Wat kan een gemeente doen om haar trage wegennet een duwtje in de rug te geven?" Schrijf je gratis in via http://surveys.irisnet.be/index.php?sid=28632&lang=nl

De Antwerpse leerlingen publiciteitsgrafiek van het Cadix Lyceum gingen, in het kader van het GoodPlanet project 'Stop Motion?!', aan de slag met onze vraag: 'hoe kunnen jongeren een bijdrage leveren aan het behoud en de ontwikkeling van trage wegen in hun buurt?' Om trage wegen in een stedelijke context aantrekkelijker en bekender te maken, zetten ze een zoektocht op naar een trage weg die zij zelf konden inrichten.

Zo kwamen ze in contact met de participatievereniging 'Antwerpen aan 't woord', die werkt aan een 'toekomststraat' en speel- en leefstraat in de buurt van de school. Met de hulp van de jongeren wordt de heringerichte Trapstraat op 31 mei feestelijk geopend met een buurtfeest.

Vorige editie van dit e-zine bliezen we nog maar eens de loftrompet voor de gemeente Zemst omdat ze voetweg 45 terug openstellen. Maar volgens sommigen schalde die trompet ietwat onterecht. Dan Maertens, tragewegenliefhebber uit Zemst, legt uit waarom.

Deze publicatie vormt, dankzij het handige stappenplan voor het bepalen van de juiste standplaats van straatbomen, een leidraad voor steden en gemeenten bij het voeren van een duurzaam groenbeleid. Meer informatie en bestellen: http://politeia.be/nl-be/book/straatbomen-in-uw-gemeente-een-stappenplan-voor-het-inplannen/STRAAT052H.htm

 

Maxime Vancoillie is ruimtelijke planner/ontwerpster. Ze studeerde af als Master Interieurarchitectuur aan Sint-Lucas Gent. Doorheen stages in Utrecht (Studio Papaver) en Amsterdam (Glamourmanifest) groeit haar belangstelling voor de publieke ruimte. Ze onderzoekt en ontleedt het netwerk van de stad. De schaal van de mensen speelt daarbij telkens een actieve rol. Bij Trage wegen visualiseert en ontwikkelt ze innovatieve processen in de trage wegen dynamiek. Maxime haalt inspiratie uit mooie woorden en beelden en heeft een fascinatie voor witruimtes (lege plekken) in een stad, waar verbeelding nog elke vorm kan krijgen.

Sarah Lefevere van de werkgroep Trage Wegen Aarschot viel voor de Groeneweg: "een prachtige veldweg die langzaam maar zeker aan het dichtgroeien was. In de winter knipten wij wat jonge boompjes en maakten de weg opnieuw toegankelijk. Ruim een jaar geleden werd ons werk teniet gedaan omdat een stuk van de weg werd omgeploegd. Wij bleven niet bij de pakken zitten en mobiliseerden met succes de buurt voor een ‘Doorgang voor iedereen!’-actie."

Onlangs kregen we de vraag binnen van een gemeentelijke technische dienst. De situatie: een eigenaar (A) van een perceel grond gelegen langs een buurtweg vraagt of een andere eigenaar (B) van het perceel met de buurtweg erop hem kan verbieden een poortje in zijn afsluiting te plaatsen om zijn eigendom via de voetweg te ontsluiten. Eigenaar B kan dit niet verhinderen.

In aanloop naar De Grote Parade van Hart boven Hard stapte een groep pelgrims drie dagen vanuit Lillo langs diverse heilige huisjes, om zaterdagavond in Brussel aan te komen. Iedere plek die we passeerden, staat symbool voor wat er allemaal anders moet of kan in België. Nieuwsgierig naar het verloop van dit avontuur? We hebben een mooi verslag voor jou.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Please wait