Trage wegen in je buurt

Duid jouw woonplaats aan en wij personaliseren onze website voor jou.

De kaart

OF

Je postcode

Verstuur
 

Nieuws (541)

Tijdens deze week bedanken wij welgemeend onze vrijwilligers voor hun inzet. Verschillende vrijwilligers zijn bij onze projecten betrokken en in het bijzonder het STAPAS-project. Omdat ze in onze werking geloven en hun steentje willen bijdragen aan het verbeteren van onze leefomgeving. Dat betekent heel veel voor ons!

De werkgroep Trage Wegen Kapelle-op-den-Bos tekende 18 wandellussen uit in de hele gemeente. Stuk voor stuk mooie lussen langs trage wegen waar de werkgroep zich al jarenlang voor inzet. Op eenvoudig verzoek neemt Ronan - de parcoursman van de werkgroep - je zelfs op sleeptouw. En daar komt nu een 19de lus bij, met start aan Taverne-Restaurant De Nachtegaal (wandeling: 7,1 km). Genieten maar!

Uitwisseling, inspiratie en een verkwikkende voorjaarswandeling: dat zijn de ingrediënten van de Trefdag 2017. De werkgroep Trage Wegen van Natuur.koepel Zuid-West-Vlaanderen heet ons welkom in Groeningestad Kortrijk. Een niet te missen ontmoetingsmoment voor onze leden, lokale werkgroepen én voor alle fervente wandelaars en fietsers.

>> Ook enthousiast? Schrijf je in via www.tragewegen.be/trefdag.

De provincie Oost-Vlaanderen reikte eind vorig jaar een prijs uit aan de drie beste tragewegenprojecten in de provincie. Gemeentebesturen en burgers konden hun dossier kandidaat stellen. Er waren 12 inzendingen met een overzicht van de werking die de gemeente of organisatie in de laatste 5 à 10 jaar ontplooide rond trage wegen. Na de nummer 3, zetten we in dit e-zine de tweede laureaat in de kijker: het Moerasbospad in Appelterre-dorp.

Op zondag 19 maart 2017 trekken fietsers en voetgangers door Gent om het belang van een leefbare en gezonde stad in de kijker te zetten. Dit publieke evenement is een burgerinitiatief voor àlle voetgangers, fietsers, gebruikers van het openbaar vervoer, auto-delers en chauffeurs. We willen een leefbare en gezonde stad voor iedereen. We vinden het mobiliteitsplan een eerste stap in de goede richting. Daarom rinkelen we samen pro-mobiliteitsplan.

De gemeente Maarkedal - gelegen in het hart van de Vlaamse Ardennen - lanceerde vorig jaar Z+. Deze wedstrijd was een open uitnodiging voor vormgevers uit om een hedendaagse zitconstructie te ontwerpen voor een nieuwe wandelroute in het prachtige landschap van de Vlaamse Ardennen. De opdracht: creëer een unieke zitplaats die aan wandelaars en fietsers een extraatje biedt tijdens de stop onderweg.

Langzaam maar zeker, het lijkt wel het motto van de stad Mechelen als het over trage wegen gaat. Maar als het goed is, mag het ook gezegd worden: eind 2016 maakte de stadsdiensten eindelijk voetweg 45 in Hombeek weer open.

Beste lezer, de tijd gaat snel. Zes jaar geleden werd ik voorzitter van Trage Wegen vzw. Een voorzitterschap dat binnenkort afloopt. Zes jaar die voorbij zijn gevlogen. Of er in die tijd iets veranderd is? Als je onderweg bent merk je het minder, maar als je even stil staat en achterom kijkt zie je welke weg er afgelegd is. Natuurlijk is er iets veranderd, en gelukkig gaat het om een positieve evoluties.

De werkgroep Trage Wegen Koningshooikt is al 10 jaar actief. Om even terug te blikken op voorbije realisaties en vooruit te kijken naar nieuwe projecten, heeft op 14 februari om 20 uur in de raadszaal van het gemeentehuis in Koningshooikt bij een kaasschotel en een drankje een gezellige ontmoetingsavond plaats. Ook jij bent uitgenodigd.

De inschrijvingsprijs bedraagt 6 euro per persoon. Inschrijven kan tot 10 februari via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Uitwisseling, inspiratie en een verkwikkende voorjaarswandeling: dat zijn de ingrediënten van de Trefdag 2017. De werkgroep Trage Wegen van Natuur.koepel Zuid-West-Vlaanderen heet ons welkom in Groeningestad Kortrijk. Een niet te missen ontmoetingsmoment voor onze leden, lokale werkgroepen én voor alle fervente wandelaars en fietsers.

De Provincie Oost-Vlaanderen kondigde eind vorig jaar aan dat alle Oost-Vlaamse gemeenten vanaf 2017 kunnen rekenen op haar steun bij de opstart van het Wegspotterssysteem.

De provincie Oost-Vlaanderen reikte eind vorig jaar een prijs uit aan de drie beste tragewegenprojecten in de provincie. Gemeentebesturen en burgers konden hun dossier kandidaat stellen. Er waren 12 inzendingen met een overzicht van de werking die de gemeente of organisatie in de laatste 5 à 10 jaar ontplooide rond trage wegen.

Voor ons project STAPAS in Brussel willen we een wandelatlas- en applicatie ontwikkelen. Hiervoor zoeken we gemotiveerde vrijwilligers om hierbij te helpen.

"Niets aan te doen, díe buurtweg is officieel afgeschaft". Een zinnetje dat je als tragewegenliefhebber al wel eens te horen krijgt. Maar is er dan ook écht niets meer aan te doen?

Vanaf 1 januari 2017 mag men buiten de bebouwde kom in Vlaanderen maximum 70 km per uur gaan rijden met de wagen. Niet echt trage wegen dus, en vooral een stapje vooruit in het snoeien van het verkeersbordenbos. Dat bos kent nog een aantal vreemde snuiters: de borden F99a, b en c! En hun makkers F101a, b en c. Deze borden duiden wél trage wegen aan. En dat schept soms verwarring.

De Fiets- en Wandelbeurs verhuist in 2017 voor haar zesde editie naar Gent. Een weekend lang kan je er terecht voor een heleboel info over alles wat met fietsen en wandelen te maken heeft: routes, vakantiebestemmingen, e-bikes, uitrusting. Je kan lezingen en workshops meepikken en je hart ophalen op de info-markt. Ook Trage Wegen zal op de beurs aanwezig zijn met een standje.

De Parkwegbrug aan de abdij van het Park in Leuven is al een hele tijd in slechte staat. Sinds september is deze brug over de spoorweg zelfs afgesloten wegens instortingsgevaar. Trage Wegen vernam dat er een studie voor een nieuwe brug gepland is. Een nieuwe brug zou nog zeker drie jaar op zich laten wachten. Een tijdelijke constructie om die periode te overbruggen (no pun intended) is niet voorzien door Infrabel.

Gevolg: de talrijke fietsers en voetgangers die deze brug dagelijks gebruiken moeten nu omrijden of stappen via de Geldenaaksebaan, een onveilige autoweg zonder fietspad. Het Leuvense stadsbestuur en de oppostiepartij Groen hebben beiden bij Infrabel tevergeefs geijverd voor een noodoplossing. Andere vragende partijen zijn het museum en de Parksite. Ook zij willen inzetten op rust en stilte en hun bezoekers willen aanmoedigen om te voet of per fiets te komen.

De Dag van de Trage Weg vierde dit jaar zijn tiende verjaardag. Dat verdient cadeautjes! En die kwamen er dankzij 5 B&B's: zij schonken elk een overnachting met ontbijt aan een van de deelnemers of organisatoren van de Dag van de Trage Weg. Enige voorwaarde: de korte online enquête invullen die we na de Dag van de Trage Weg verstuurden.

Uit de 218 (!) deelnemers trok een onschuldige kinderhand de gelukkigen ... tadadaaa....

Pagina 1 van 25

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Please wait