Trage wegen in je buurt

Duid jouw woonplaats aan en wij personaliseren onze website voor jou.

De kaart

OF

Je postcode

Verstuur
 

Nieuws (552)

Gangmakers en Koplopers is een onderzoeksproject op het snijvlak van mobiliteit en kinderparticipatie. Het brengt noden en wensen van kinderen over trage wegen in beeld, en presenteert aanbevelingen op maat. Het doel: kinderen spelen en verplaatsen zich autonoom en veilig in de buurt. Dankzij autovrije doorsteekjes, paadjes en wegjes.

Ter hoogte van knooppunt 10 van het wandelnetwerk Zwalmvallei, aan de Ter Biestmolen, loopt een kleine beek. Of beter gezegd: een vismigratieloop. In 2011 bouwde de werkgroep Trage Wegen Zwalm - met toestemming van de Vlaamse Landmaatschappij, die de grond bezit - een veilige oversteek over de beek. Drie grote treinbilzen verzekerden een veilige verbinding tussen trage wegen.

Meer en meer krijgen we vragen over het leveren van een bewijs voor het bestaan van een trage weg. Snel gevraagd, niet zo heel erg snel beantwoord. Ten eerste: omdat er juridisch gezien verschillende soorten trage wegen zijn. Ten tweede: omdat het te leveren ‘bewijs’ op alle soorten manieren mag geleverd worden. Een korte reeks dringt zich op, waarvan in dit e-zine het eerste deel.

Of trage wegen gebruikt worden, hangt niet alleen af van de staat van de bedding, ontradende bordjes van het genre "Private eigendom" en blaffende honden. In stedelijke context is het vaak de aansluiting tussen doorsteek en de straat die te wensen over laat. Zo wordt de toegang tot heel wat trage wegen gehinderd door geparkeerde auto's.

Kruis 14 en 15 oktober alvast aan in je agenda, want dan trekken we weer massaal de trage wegen op voor de Dag van de Trage Weg. Op het élan van 2016 - meer dan 250 activiteiten! – gaan we ook dit jaar voor een veelzijdig programma dat de trage wegen nog bekender en geliefder maakt in Vlaanderen en Brussel.

Lijkt het je wat om uit te zoeken hoe er meer en betere trage wegen in Gent kunnen zijn? Trek dan samen met ons de wijken in om ideeën van inwoners te verzamelen en/of assisteer op bureau bij het in kaart brengen van de tips.

De collega's van het Infopunt Publieke Ruimte presenteerden op hun jongste congres de Databank Publieke Ruimte. In deze online databank vind je een overzicht van inspirerende realisaties in de publieke ruimte. De voorbeelden komen uit heel België. Je kan grasduinen in alle dossiers die in de tien edities van het Praktijkboek Publieke Ruimte verzameld werden. En er komen er nog altijd bij. Zoeken kan op locatie of op thema's als recreatie, waterfronten, trage wegen.

Een goudmijn voor al wie met de duurzame inrichting van de publieke ruimte bezig is. Je vindt ze via >> http://dbpubliekeruimte.info/

Zin om professioneel met trage wegen bezig zijn? De collega's van Regionaal Landschap Schelde-Durme zijn op zoek vier nieuwe medewerkers, waarvan eentje zich voltijds met trage wegen zal bezig houden. Alle informatie over de functie en de sollicitatieprocedure vind je >> op de website van het Regionaal Landschap. Snel beslissen is de boodschap, want solliciteren kan nog tot 2 mei.

De afgelopen weken dook het begrip 'luwteplek' op in verschillende kranten en op de radio. De aanleiding: het boek met de gelijknamige titel van de hand van de architecten Peymen en Jellema. De Luwteplek is het resultaat van een onderzoek naar de ruimtelijke kenmerken van plekken in de stad waar je stilte, rust en verstilling vindt. Twee jaar lang gingen de auteurs samen met studenten en wandelaars op zoek naar waar de stilte heerst.

Afgelopen zaterdag streek er een bont gezelschap tragewegenliefhebbers neer in Kortrijk. Ze hadden hun zinnen gezet op de Trefdag Trage Wegen. Op het programma stond uitwisseling en inspiratie, een preisoepje met kikkererwten en een eclectische  wandeling.

In de gemeente Dilbeek loopt een openbaar onderzoek naar de verlegging van voetweg 99 en de afschaffing van voetweg 102. Niet alleen doet de manier waarop dit dossier op de agenda kwam de wenkbrauwen fronsen, ook ten gronde rammelt het dossier aan alle kanten. Het is de derde keer dat de gemeente tracht deze voetwegen af te schaffen.

De werkgroep Trage Wegen Dilbeek dient opnieuw bezwaar in. Jouw steun maakt mee het verschil. Je kan hun bezwaarschrift onderschrijven >> via deze link. Tekenen doe je voor 8 april.

Tijdens deze week bedanken wij welgemeend onze vrijwilligers voor hun inzet. Verschillende vrijwilligers zijn bij onze projecten betrokken en in het bijzonder het STAPAS-project. Omdat ze in onze werking geloven en hun steentje willen bijdragen aan het verbeteren van onze leefomgeving. Dat betekent heel veel voor ons!

De werkgroep Trage Wegen Kapelle-op-den-Bos tekende 18 wandellussen uit in de hele gemeente. Stuk voor stuk mooie lussen langs trage wegen waar de werkgroep zich al jarenlang voor inzet. Op eenvoudig verzoek neemt Ronan - de parcoursman van de werkgroep - je zelfs op sleeptouw. En daar komt nu een 19de lus bij, met start aan Taverne-Restaurant De Nachtegaal (wandeling: 7,1 km). Genieten maar!

Uitwisseling, inspiratie en een verkwikkende voorjaarswandeling: dat zijn de ingrediënten van de Trefdag 2017. De werkgroep Trage Wegen van Natuur.koepel Zuid-West-Vlaanderen heet ons welkom in Groeningestad Kortrijk. Een niet te missen ontmoetingsmoment voor onze leden, lokale werkgroepen én voor alle fervente wandelaars en fietsers.

>> Ook enthousiast? Schrijf je in via www.tragewegen.be/trefdag.

De provincie Oost-Vlaanderen reikte eind vorig jaar een prijs uit aan de drie beste tragewegenprojecten in de provincie. Gemeentebesturen en burgers konden hun dossier kandidaat stellen. Er waren 12 inzendingen met een overzicht van de werking die de gemeente of organisatie in de laatste 5 à 10 jaar ontplooide rond trage wegen. Na de nummer 3, zetten we in dit e-zine de tweede laureaat in de kijker: het Moerasbospad in Appelterre-dorp.

Op zondag 19 maart 2017 trekken fietsers en voetgangers door Gent om het belang van een leefbare en gezonde stad in de kijker te zetten. Dit publieke evenement is een burgerinitiatief voor àlle voetgangers, fietsers, gebruikers van het openbaar vervoer, auto-delers en chauffeurs. We willen een leefbare en gezonde stad voor iedereen. We vinden het mobiliteitsplan een eerste stap in de goede richting. Daarom rinkelen we samen pro-mobiliteitsplan.

De gemeente Maarkedal - gelegen in het hart van de Vlaamse Ardennen - lanceerde vorig jaar Z+. Deze wedstrijd was een open uitnodiging voor vormgevers uit om een hedendaagse zitconstructie te ontwerpen voor een nieuwe wandelroute in het prachtige landschap van de Vlaamse Ardennen. De opdracht: creëer een unieke zitplaats die aan wandelaars en fietsers een extraatje biedt tijdens de stop onderweg.

Langzaam maar zeker, het lijkt wel het motto van de stad Mechelen als het over trage wegen gaat. Maar als het goed is, mag het ook gezegd worden: eind 2016 maakte de stadsdiensten eindelijk voetweg 45 in Hombeek weer open.

Pagina 1 van 26

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Please wait